03 mars 2020 kl. 18:03

En viktig och väldigt långrandig film.

"Dark Waters" är en viktig film om förorenat vatten. Det är också en långrandig och bitvis tråkig film.

Todd Haynes
    Mario Correa, & Matthew Michael Carnahan
    Mark Ruffalo, Tim Robbins, Anne Hathaway, Bill Camp, Bill Pullman m.fl.

Advokaten Rob Bilott (Mark Ruffalo) jobbar på en firma som specialiserat sig på att försvara kemikalieföretag. En dag blir han kontaktad av bonden Wilbur Tennant (Bill Camp), som säger sig ha bevis för att vattnet i den lilla staden Parkersburg i West Vriginia förgiftas av kemikaliejätten DuPont. Rob bestämmer sig för att byta sida och ta sig an fallet, vilket visar sig vara mycket större än någon kunnat ana.

"Dark Waters" är alltså ytterligare en film baserad på verkliga händelser om förorenat vatten. 1998 kom A Civil Action med John Travolta. Två år senare var det dags för Julia Roberts i Erin Brockovich att ta sig an en kemikaliejätte. Alla tre filmerna har gemensamt att de handlar om människor som stirrar intensivt på olika dokument mycket och länge för att nå resultat. Av de tre är Erin Brockovich den piggaste produktionen, då Roberts karaktär är rätt intressant att följa.

De händelser som porträtteras i "Dark Waters" påverkar väldigt många människor. Detta gör Dark Waters till en viktig film. Dessvärre är det även en väldigt långrandig och rätt så tråkig film. Vår hjälte, som är en grå och tråkig liten man, spenderar mycket tid i ett trångt rum som är fullt av dokument. Han ojar sig över vad han hittar, pratar med lite människor och sedan händer det inte så mycket. Vi får veta att det går några år och sedan upprepas processen. Ja, det är viktiga händelser vi pratar om. Men detta är också en spelfilm som hade mått bra av att kortas ner en halvtimme.

Mark Ruffalo och Rob Bilott, mannen han spelar i Dark Waters. Foto: Hollywood Outbreak.

"Dark Waters" har dock sina ljusglimtar. Mark Ruffalo är en duktig skådespelare. Det är rätt tillfredsställande att se hans gråa lilla advokat dela ut avhyvlingar till folk som verkligen förtjänar det. Det är synd att han inte får fler tillfällen att skina.

Min far, som bor i USA, såg filmen när den kom ut där för flera månader sedan. Han är en numera pensionerad geolog, som förstår vikten av vad som porträtteras bättre än de flesta. Han tycker Dark Waters är en rätt bra film. Så detta kan sägas vara en film för de som läser eller har läst naturvetenskapliga ämnen som kemi, fysik eller geologi på universitetsnivå.

För oss vanliga dödliga är "Dark Waters" dock en långrandig och rätt så tråkig historia. Då filmen behandlar ett ämne som jag tycker berör alla, tycker jag att ni istället ska läsa artikeln som filmen är baserad på. Och se en annan film.