Recension: Cobweb – i mästarens nät (2023) – misslyckad filmsatir

Uppdaterad kl. 22:02 | Publicerad 06 februari 2024 kl. 16:02

Få skratt när Kim Jee-Woon driver om filmskapande

Senare i februari är det premiär för "Cobweb – i mästarens nät", som är regisserad av hyllade Kim Jee-Woon. Filmtopps Eric Diedrichs brukar gilla filmer om film, men inte den här gången.

Kim Jee-Woon
    Kim Jee-Woon, Yeon-Shick Shin
    Song Kang-ho, Krystal Jung, Oh Jung-se m.fl.

När det blev känt att Kim Jee-Woons nya film skulle visas på filmfestivalen i Göteborg blev jag väldigt glad. Hans tidigare filmer, som jag har sett, har samtliga varit bra  I Saw the Devil (2010), en hänsynslös hämndfilm, skulle jag till och med beskriva som smått mästerlig. Komedin Cobweb - i mästarens nät, om en kaotisk filminspelning, är däremot ett felsteg. Framför allt eftersom Kim Jee-Woon verkar mer intresserad av "filmen i filmen" än sin huvudhistoria.

I huvudrollen syns Parasit-stjärnan Song Kang-ho som regissören Kim – en man som aldrig har fått sitt erkännande, ständigt ståendevi sin döda mentors skugga. Det är 70-tal och han har precis avslutat en filminspelning när han plötsligt bestämmer sig för att filma om hela finalakten. Får han igenom sina nya idéer kommer filmen att bli ett mästerverk och han en respekterad filmskapare. Här är det inte bara filmcensuren som får sig en känga utan också filmkritiker. Att huvudrollen heter Kim är inte direkt någon slump.

En känsla av Altman och Tarantino

Efter att ha ljugit för filmbolaget om att censuren har godkänt hans ändringar,  får Kim två dagar på sig att filma om sitt. Det blir kaotiska dagar med förväxlingar, diviga skådespelare och flera farsartade situationer. Den skönaste karaktären är en metodskådespelare som har gått in så hårt i rollen som detektiv att han mer eller mindre blivit en. Han smyger runt i studiolokalerna med anteckningsblocket nära till hands och luskar i filmarbetarnas affärer.

Det känns helt enkelt väldigt mycket Robert Altman över det hela, men också lite Quentin Tarantino. "Filmen i filmen" är nämligen ett slags svartvitt skräckmelodram med våld och tvära kast, allt filmat med uppenbar kärlek till en svunnen era. Det är en väldigt kompetent utförd pastisch, vars stil känns som en blandning mellan Robert Aldrich och Ed Wood – det svänger rätt rejält mellan att vara snyggt "campy" i stil med What Ever Happened to Baby Jane (1962) och lika pajigt som när Bela Lugosi brottas med en gummibläckfisk.

Problemet är bara att vi får spendera alldeles för mycket tid på att se scener ur "filmen i filmen", ofta helt utan anledning. Det blir helt enkelt tråkigt. Min känsla är att Kim Jee-Woon har velat göra en genrehyllning och sedan efterkonstruerat resten av storyn för att göra det hela mer kommersiellt gångbart.

Song Kang-ho är en fantastisk och mångsidig skådespelare som kan göra i princip vad som helst. Här får han spela på sina komiska strängar och är filmens enda egentliga behållning. Men hans talang räddar inte en 30 minuter för lång komedi med svagt manus och krystade vändningar.

"Cobweb – i mästarens nät" har biopremiär den 23 februari.