Så bra är första avsnitten av komediserien Robssons

• 10 x 21 min
  • Komedi, drama
  • C More
Uppdaterad 16 oktober 2020 kl. 07:10 | Publicerad 15 oktober 2020 kl. 20:10

Överdriven "humor" med hysterisk skrattmaskin.

När jag sätter mig för att se första avsnitten av C Mores nya komediserie "Robssons" vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Efter att ha sett de första två avsnitten vet jag inte riktigt vad det är jag har sett. Det är med andra ord en mycket märklig komediserie.

Fredde Granberg och Thomas Claesson
    Helena af Sandeberg, Linus Wahlgren, Victor Beer, Messiah Hallberg m.fl

Robssons betecknas som Sveriges första "robcom" och handlar om familjen Robsson. Familjen är inte som vilken familj som helst utan är en familj bestående av fyra utomjordingar som, förklädda som människor, skickats till jorden för att undersöka om jorden är en möjlig boplats för andra utomjordingar.

Under sin tid på planeten tvingas familjen ta reda på allt om hur dessa människor fungerar, vad en människa gör, det sociala språket och allt annat som människorna har för sig. Det blir en hel del märkliga saker människorna gör som familjen Robssons stöter på under sin tid på den märkliga planeten och uppdraget blir betydligt mer komplicerat än vad man först räknat med.

Mer dumt och irriterande än roligt.

Det är till en början svårt att förstå om Robssons är tänkt som ett program för barn eller som en komediserie för vuxna. Anledningen till denna förvirring är att skämten är så brutalt simpla, barnsliga och rent ut sagt dåliga. Det mesta faller dock på plats när jag ser att det är Fredde Granberg som ligger bakom serien. För det är verkligen Fredde-skämt á la Dr Mugg, Hem till midgård och Bröderna Fluff. Med skillnaden att de denna gången inte enbart består av kiss eller bajs.

Då skämten är så tröttsamma blir det hela än mer oförståeligt och märkligt när replikerna möts av hysteriska skratt från en skrattmaskin, som inte är tyst i många minuter under avsnittens 21 minuter. Jag är allmänt tveksam till pålagda skratt i komediserier, men detta är ett lågmärke och jag tar tillbaka allt ont jag någonsin sagt om den överdrivna skrattmaskinen i Big Bang Theory. Den är ingenting jämfört med vad vi möts av när man ska förtydliga att karaktärerna sagt något roligt i Robssons.

Det är en märklig samling skådespelare som man fått med på det skenande tåget. Här får vi se den väletablerade ståuppkomikern Messiah Hallberg, YouTube-profilen Victor Beer, och Helena af Sandeberg, som ändå varit med i rätt stora och seriösa produktioner. Ingen av skådespelarna gör någon särskilt bra insats, utan kommer mest med överdrivet minspel och irriterande tonlägen. Då och då får vi även höra Fredrik "Fab Freddie" Svensson skrika i sin roll som bilen Auto.

Efter att ha sett seriens två första avsnitt som släpps under fredagen så vet jag fortfarande inte riktigt om serien är riktad till barn eller vuxna. Oavsett så tror jag inte att många barn, ungdomar eller vuxna kommer att tycka att detta är särskilt roligt. Möjligtvis de absolut yngsta, men mest för att de skrattar åt det mesta här i världen.

Nej, se någon av titlarna i vår lista över de bästa serierna på C More istället!