KLART: Då har Morden i Sandhamn 2023 premiär

Recension: Morden i Sandhamn (säsong 9)

• 6 x 45 min
  • C More
Uppdaterad 04 april 2023 kl. 17:04 | Publicerad 03 april 2023 kl. 18:04

Lovande start på den nya säsongen

Fans av “Morden i Sandhamn” kommer inte att bli besvikna på den nya säsongen som har premiär idag på C More. Säsongen börjar lovande och har samma känsla som tidigare med en blandning av svensk krim och vackra skärgårdsmiljöer.

Viveca Sten
    Alexandra Rapaport, Nicolai Cleve Broch, Gustaf Hammarsten, Julius Fleischanderl m.fl.

I den nionde säsongen av Morden i SandhamnC More och TV4 återser vi åklagaren Nora (Alexandra Rapaport) som omedelbart dras in i ett fall när hon under sin joggingtur hittar en medvetslös kvinna på stranden. Samtidigt utreder Alexander (Nicolai Cleve Broch) och hans kollegor en övergiven segelbåt full med blod som hittas ute på vattnet. Frågan som kommer upp är huruvida kvinnan och båten har något samband.

Det som börjar som ett trafficking fall tar en snabb vändning och Nora finner sig plötsligt mitt i ett gisslandrama. Säsongens första avsnitt börjar en aning trevande, som att de bara doppar tårna lite försiktigt, men i avsnitt två är det full fart från första stund och det är tacksamt att man som tittare ganska så fort får svar på frågorna som ställdes i avsnittet innan.

Levererar det som förväntas

Serien, som är baserad på Viveca Stens romaner, har blivit en långkörare på TV4 och har ett stort antal trogna tittare. Och dessa kommer med stor sannolikhet inte att bli besvikna på de inledande två avsnitten av säsong nio eftersom det mesta känns igen. Förutom utredningarna är det inslag av relationsdrama, konflikter och hemligheter i samma anda som tidigare säsonger.

Det märks att de flesta av skådespelarna är bekväma i sina återkommande roller och att kemin dem emellan verkar komma naturligt vid det här laget. Framför allt mellan Nora och kollegan Pär (Anton Lundqvist) vars jargong får en att le vid ett flertal tillfällen. Säsongen levererar det som utlovas, en svensk kriminalserie där huvudpersonerna har sina egna problem att handskas med i privatlivet, precis som det ska vara.

Absolut sevärd

Skådespelet är överlag bra och övertygande, framför allt från Gustaf Hammarsten och Nicolai Cleve Broch. Det är deras insatser som gör det sevärt när serien för övrigt tappar i handlingen. Mycket av det som sker i de inledande avsnitten är förutsägbart och det är inte så spännande som manusförfattarna eventuellt skulle vilja att det var. Dock är det väldigt bra tempo och om resten av säsongen fortsätter i samma tempo och anda som de första avsnitten är den absolut sevärd.

Säsong nio av Morden i Sandhamn ger en det man kan förvänta sig, det är inte så spännande och medryckande, men det är bra underhållning med ett övertygande skådespeleri. Vilket är nog för att väcka tillräckligt mycket intresse och räcker för att man ska vilja fortsätta se nästa avsnitt.

“Morden i Sandhamn” säsong 9 har premiär 3 april på C More och 17 april på TV4 och TV4 Play.