• Skräck
Filmtopp Admin
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 03 augusti 2015 kl. 18:08
    Jon Watts
    Christopher Ford, Jon Watts
    Andy Powers, Laura Allen, Peter Stormare m.fl.

Kent (Andy Powers) är en kärleksfull far som anlitar en clown till sin sons födelsedagskalas, men när personen inte dyker upp hittar Kent en clowndräkt och kliver själv in i rollen som skojare. Dagen efter lyckas han inte med att få av sig dräkten som numera håller på att bli en del av hans kropp och dräktens föredetta ägare Herbert (Peter Stormare) menar att en gammal nordisk förbannelse vilar över den. För att bli kvitt dräktens förbannelse och hindra sig själv från att förvandlas till en ond clown måste Kent ge dess demon vad den vill ha, nämligen småbarns liv.

Filmen har sitt främsta fokus inställt på själva förvandlingen, något vi också fick se i Maggie (2015) som handlar en ung tjejs förvandling till zombie. Skillnaden mellan filmerna är att i Clown tar berättelsen fart först när förvandlingen är genomförd, vilket tar på tok för lång tid. Problemet med att det går så pass långsamt är att många av oss redan har sett hur hemska förvandlingar går till och här är det inte innovativt. Som man brukar säga: "När poängen är framförd vill man bara gå vidare."...

Ett annat problem jag har med filmen är att motgångarna Kent får under sin förvandling känns krystade. Han är givetvis fastighetsmäklare, det sista jobbet du vill se ut som en clown på. Han har givetvis en styvfarsa som ogillar honom och som han inte imponerar på när han går runt och ser ut som en fåne. Han har givetvis en son och en gravid hustru vilket är ett enormt problem när förbannelsen som vilar över honom hungrar efter barn. Självfallet ska Kent befinna sig i svåra situationer för att berättelsen ska vara intressant men jag tycker att det är så jäkla mycket att det inte känns äkta.

Trots sina brister är Clown en annorlunda tappning på genren och filmen fångar Kents ångest under sin förvandling. Watts skräckis är stundtals gripande, läskig och vacker. Den har också en lekfullhet och råhet som påminner om den regissören Sam Raimi har, framförallt i Evil Dead (1981).

Ifall du inte visste är Watts nästa man att regissera en Spider-Man-film och ska alltså göra den första filmen av den nya superhjälte-serien som har planerad premiär 28 juli 2017. Min magkänsla säger att han kommer att göra ett bra jobb. Faktum är att Clown innehåller element som för tankarna tillbaka till just Raimis utmärkta Spider-Man (2002).

Bland annat påminner Kents förvandling till ond mycket om den utveckling forskaren Osbourne gör till den psykopatiska antagonisten Green Goblin. De är nämligen båda två goda män som tvingas till självförgörelse på grund av mänskliga misstag. Dessutom påmminer själva clowndräkten om Spider-Mans svartvite motståndare "Venom" och i filmen får vi även se typiska laboratorium.

För att reda på vilka förväntningar du bör ha på superhjältefilmen borde du se "Clown"!