Claire Darling (2018)

Claire Darling (2018)

• 1 tim 34 min
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 07 april 2019 kl. 19:04

Catherine Deveuve briljerar i huvudrollen i denna ytterst välkomponerade film.

Lynda Rutledges debutroman "Faith Bass Darling's Last Garage Sale" har adapterats till vita duken. Handlingen är dock flyttad från Bass, Texas till den lilla byn Verderonne i Frankrike och huvudpersonen heter nu istället Claire i förnamn. Filmen vars svenska titel är samma som huvudkaraktärens namn, dvs "Claire Darling", har svensk biopremiär fredagen den 12 april.

Julie Bertuccelli
    Julie Bertuccelli
    Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni, Alice Taglioni m.fl.
Catherine Deveuve som Claire Darling i filmen med samma namn.

Claire Darling vaknar upp en varm sommarmorgon fast besluten att göra sig av med alla sina ägodelar. Hon stoppar några män på gatan som hjälper henne att bära ut möbler, prydnadssaker, konst och övrigt i trädgården där hon bestämt att loppisen ska hållas. Den lilla byns invånare flockas dit för att fynda dyrgripar till vrakpris. Claires dotter Marie, som inte haft någon kontakt med modern på många år, nås av ryktet om loppisen och bestämmer sig för att resa dit, dels för att försöka stoppa henne men främst för att förstå vad som fått henne att agera på detta vis.

Det här är en ytterst välkomponerad film där foto, klippning och musik smälter samman perfekt. Just klippning är sällan jag imponeras av i en film för den ska ju kanske helst inte märkas av alls, men i just detta fall är den utmärkande på ett bra sätt och tillför verkligen något till den övergripande stämningen i filmen. Vidare så är handlingen gripande och engagerande och skådespeleriet är rakt igenom toppklass, speciellt hos Catherine Deneuve i huvudrollen. Hon briljerar i huvudrollen där hon på ett väldigt övertygande sätt spelar en åldrad kvinna som efter många år av psykisk ohälsa är på väg att helt tappa greppet om tillvaron.

Alla dessa komponenter sammantaget gör Claire Darling till en väldigt njutbar upplevelse. En stark rekommendation från min sida.