Orlando Bloom i Carnival Row

"Carnival Row" (säsong 1)

• 9 x 60 min
  • Fantasy, Thriller
03 december 2019 kl. 11:12

"Carnival Row" bjuder på spännande fantasy-världsbyggande i typiskt deckarformat.

Efter de enorma framgångarna med "The Boys" under sommaren har Amazon Prime börjat slå igenom på allvar här på svensk mark. Många som kanske hade tänkt invänta den kommande "Sagan om Ringen"-serien har redan givit streamingtjänsten en chans och fantasy-nördarna har all anledning att stanna kvar, i alla fall länge nog för att hinna ge även "Carnival Row" en chans.

Orlando Bloom, Cara Delevingne, Jared Harris, m.fl.
Orlando Bloom och Cara Delevingne i "Carnival Row".
Orlando Bloom och Cara Delevingne i "Carnival Row". Foto: Amazon Prime

Den nya Amazon Original-serien Carnival Row ger en försmak på hur mycket pengar företaget verkar vara villiga att pumpa in i sina fantasy-serier, även om Sagan om Ringen sannolikt kommer att bli på en ännu högre nivå. Men tack och lov bådar det alltså gott redan nu, för Carnival Row lyckas nämligen väldigt väl med att bygga upp sin viktorianska fantasyvärld med feer, bock-människor och andra övernaturliga väsen levandes i samma värld som vanliga människor.

Handlingen är centrerad kring framför allt två karaktärer, Rycroft "Philo" Philostrate och Vignette Stonemoss (spelade av Orlando Bloom och Cara Delevingne), och deras olika livsöden i en värld som behandlar icke-människor som mindre värda. Deras vägar korsades under kriget mot "The Pack", som ägde rum innan seriens början, när Philos förband spenderade lite tid med feerna innan de jagades bort för att utrotas.

Efter kriget arbetar Philo som polisutredare i en stad som terroriseras av en seriemördares hemska framfart. Hade det inte varit för att serien råkade utspela sig i en värld där det finns flygande feer, slavliknande bock-människor och varulvar, så hade Carnival Row mycket väl kunnat vara vilken viktoriansk deckare som helst. Nu tar sig däremot utredningen till lite mer spännande och exotiska ställen då även övernaturliga förklaringar behöver utredas.

Skådespel och världsbygge väger upp förutsägbarheten.

Samtidigt får vi följa Vignettes resa till samma stad, som flykting och före detta fe-smugglare. Givetvis korsas Vignettes och Philos vägar snabbt även här och hemligheterna de delar från kriget har satt djupa spår i dem båda. Berättarmässigt blir det lite klyschigt emellanåt och serien hade troligtvis inte varit alls lika intressant och spännande om det inte vore för att världsbyggandet var så bra.

Den första säsongen av "Carnival Row" gör mycket rätt och det är inte särskilt svårt att förstå varför Amazon Prime redan innan premiären har valt att beställa en andra säsong. Personligen tycker jag att handlingen är något lätt att förutspå, men tyckte ändå att det var spännande och intressant att se hur man valt att bygga upp världen och samtidigt kommentera vår egen. Betyget står och väger mellan en stark tre av fem och en svag fyra... och tack vare genomgående bra skådespel sätter jag slutligen en fyra.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier.