BTS siluett, break the silence film

Break the Silence (2020)

• 1 tim 31 min
Uppdaterad 17 september 2020 kl. 14:09 | Publicerad 16 september 2020 kl. 20:09

Ett personligt kärleksbrev till alla fans.

I bandet BTS fjärde biofilm får vi äran att följa med på deras massiva stadiumturné som rörde sig mellan allt från Wembleystadion i London till hemstaden Seoul. Genom intervjuer och framträdanden får vi krypa under skinnet på de sju medlemmarna i det otroligt framgångsrika bandet, som bjuder på alla möjliga personligheter och stilar genom euforiska stunder så väl som tuffare tider. Lite av en tidsbrist märks av, men filmen kommer att göra varenda kärleksfull ARMY nöjd. Vi hänger med genom blod, svett, och tårar hos dessa världsomspännande idoler – djävulen jobbar hårt, men BTS jobbar hårdare.

Jun-Soo Park
    RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V, Jung Kook m.fl.

Den poppigt retroinspirerade musikvideon till den massivt framgångsrika låten Dynamite drar igång vår biostund med en rejäl kraft och sätter direkt den energiska tonen vi önskade. Nyligen slog låten YouTube-rekord med 100 miljoner visningar inom 24 timmar, och har på sistone lyckats med det nästintill omöjliga för ett icke-västerländskt band - ligga etta på den amerikanska Billboard Hot Top 100-lista.

Den koreanska gruppen BTS (översatt från koreanska till engelska: Bulletproof boyscouts) är egentligen sju män, nu i 25-årsåldern, som knappast växt upp med silversked i mun – de är från enkla, småstadsförhållanden i Sydkorea. De senaste sju åren har de i stort sett svept jordklotets alla priser, varav två svenska Rockbjörnar i år, och kanske kan vi i år få se en Grammynominering? BTS är mer än bara en "K-pop-sensation", det berör miljontals människor trots att de inte ens talar samma språk. En sak är säker – världsdominans är bara förnamnet.

dynamite

Bakom BTS står även de som i films sluttexter också får det största tacken, fansen "ARMYs". ARMY och BTS är ett, och de är minst lika imponerande som bandet själva. Tillsammans med andra K-popare sänkte de ett av Donald Trumps kampanjmöten i våras då de i princip bokade upp alla platser men inte dök upp, och överröste den ignoranta hashtaggen #whitelivesmatter med fancams på eldiga K-pop-danser. Bandet i sig har öppet uttryckt sitt stöd för LGBTQ-communityn, och både fansen och BTS har skänkt miljoner till Black Lives Matter-rörelsen. Det är mer än respektingivande, och vi ska inte hymla om att det är power i denna familj.

Biofilmen Break the Silence, är egentligen bara en del i all annan content som har fått vingar ur BTS:s agentur Big Hit Entertainment. På fanportalen Weverse (som det lite lägligt är reklam för innan filmen), YouTube och Vlive dyker alla formers material upp om dessa pojkar med kärlek; allt ifrån lekar, spel, följa med på resor och konserter. Det blir därmed lite väl packat att få ihop så mycket som möjligt den korta speltiden som är en film, och det märks då och då att det blir tidsnöd. Sju medlemmar ska få utrymme, och det är mängder med ögonblick och låtar som fansen ska få njuta av.

I och med att det är en del av ett mycket större universum (bland annat sägs det att bandets samtliga musikvideor är en enda stor röd tråd) är Break the Silence mer av ett mervärde för ARMYs. Det är glädjen hos fangirls och fanboys som är fokus, utan att på något sätt skruva ner filmens kvalitet. Jag såg själv One Directions film This is Us för ett par år sedan och trots superfan-status var filmen ganska meh. Det gäller trots allt att ständigt förnya sig själva, och det är något som BTS ständigt överraskar med.

bts tour
Bildcred: Big Hit ent.

Alla starka fanbaser finner det knepigt att både anpassa filmer efter de inbitna fansen och nykomlingarna, vare sig det är en reboot av Batman eller en självbiografi om Freddie Mercury. Ska man återigen berätta historien om när Spider-Man förlorade Uncle Ben, eller ska man hoppas att publiken har koll vid det här laget? Break the Silence lyckas otippat väl med att introducera medlemmarna (med sina fulla namn!) utan att det blir tjatigt för oss insatta. En fin balans mellan att visa upp deras olika personligheter, men på ett fräscht sätt genom att vi får sitta ner med dem en och en.

De personliga intervjuerna i starkt ljus känns först inte alls som de BTS jag känner. Men jag fattar snart idéen – till skillnad från den förra filmen Break the Soul, som var mer en följa med på turnén-film, är tanken med Break the Silence att varva ner och fundera över vilka de egentligen är. Medlemmarna verkar lätt ställda och fnissar till när de ska presentera sig själva snarare än sina personas, men de visar på ett djup och eftertänksamhet utan filter. Det är något som inte annars hinns med när alla sju ska få något ord sagt var i de hektiska intervjuerna vi ser på YouTube.

Vårt solsken J-Hope reflekterar över sin framtid och vad han ska göra efter BTS: ”Jag har ju lagt hela min ungdom på detta”. Jin "Worldwide Handsome", erkänner att han trots dåliga dagar framställer sig som positiv: ”Jag insåg att om jag visar mig deppig, så blir även ARMY det”. Den unika och konstnärliga medlemmen "V" visar sitt inre barn när han skuttar runt i en park och menar att hans nyfikenhet och upptäckarglädje aldrig stillas. Ärlighet, självinsikt, och öppenhet verkar sitta i deras DNA – och det visar hur genuina och jordnära personer de är trots sin massiva framgång. Att deras budskap "Love yourself" är lika svårt för dem själva visar sig minst sagt i slutskedet i form av ett kraftfullt tal från ledaren "RM".

bts stage
Bildcred: Big Hit ent.

Till tonerna av den bokstavligen magiska Magic Shop och ljusen från tusentals ARMY-bombs avslutas den här mysiga stunden, och jag fäller faktiskt några tårar av glädje kring hur mycket de här fantastiska personerna förtjänar all denna framgång. Runt om mig sitter människor i alla åldrar; kärlekspar, tonårstjejer, ensamma musikälskare. Språk har aldrig varit ett hinder; de universella språken musik och karisma förstår vi alla.

Att sätta betyg på filmen i sig är närapå omöjligt, men jag landar mjukt i en stark 3:a för filmens komposition i sig. BTS själva däremot, får alltid 5 av 5.

Scrolla vidare för mer läsning! Läs också ---> 10 musikfilmer du måste se om du älskar musik!