Bortom det synliga - Filmen om Hilma af Klint

Bortom det synliga - Filmen om Hilma af Klint (2019)

• 1 tim 33 min
  • Dokumentärfilm
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 16:01 | Publicerad 03 oktober 2019 kl. 18:10

Hilma af Klints livsöde är lika fascinerande som sorgligt, men filmen är främst för inbitna konstälskare.

Vill du veta mer om en av de mest inflytelserika svenska kvinnorna någonsin som nästan ingen hört talas om? Då ska du se dokumentären Bortom det synliga - Filmen om Hilma af Klint, som har svensk biopremiär fredagen den 4 oktober. Filmen är en tysk produktion regisserad av Halina Dyrschka.

Halina Dyrschka
Hilma af Klint i sitt hem

Hilma af Klint anses idag vara en av de största pionjärerna inom abstrakt konst. Trots detta har hon varit näst intill helt okänd för de flesta och inte omnämnd alls i några böcker om konsthistoria. Det skulle ta många år efter hennes död innan hon fick det erkännande hon förtjänar. Eller rättare sagt så har hon bara börjat få bli erkänd, för det är lättare sagt än gjort att skriva in henne i historieböckerna. Hennes konst var helt enkelt så inflytelserik att stora delar av den moderna konsthistorien skulle behöva skrivas om helt för att ge hennes verk rättvisa.

I Bortom det synliga – Filmen om Hilma af Klint får vi ta del av Hilmas livsöden som är lika fascinerande som sorgliga. Filmen tar även upp hur kvinnor i allmänhet får kämpa hårdare för att slå igenom i konstbranschen. Kan ni nämna en känd kvinnlig konstnär, förutom Frida Kahlo, på rak arm? Många av er kan det garanterat inte. Beror det då på att det aldrig funnits några bra kvinnliga konstnärer? Självklart är det inte så. Av någon anledning har kvinnor bara haft svårare att bli erkända i denna bransch historiskt sett.

Detta är i stora drag vad filmen fokuserar på, vilket är väldigt intressanta ämnen i sig. Problemet är bara att filmen inte är lika spännande som de ämnen den berör. Är du redan en inbiten konstälskare kommer du troligtvis sluka denna film med hull och hår, men för en annan blir det en aning svårtuggat emellanåt. Den gör visserligen ett hyfsat jobb att hålla även en lekman som mig intresserad under delar av filmen, men det räcker inte riktigt hela vägen.

Är du sugen på att veta mer om Hilma af Klint, eller vet du kanske redan allt om henne?