Booksmart 2019

Booksmart (2019)

• 1 tim 42 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 17 juni 2019 kl. 18:06

Charmigt men inte särskilt originellt om skolungdomar på gränsen till vuxenlivet.

Olivia Wilde – skådespelerskan från filmer som "The Change-Up" (2011) och "Life, Itself" (2018) – långfilmsdebuterar som regissör med den charmiga komedin Booksmart. Resultatet är en humoristisk och välspelad skildring av två tjejkompisar, tillika plugghästar, som på kvällen innan sin gymnasieexamen bestämmer sig för att ta igen fyra års festande på en natt. Ett kompetent försök att göra en kvinnlig variant av Greg Mottolas kultklassiker "Supersugen" (2007).

Olivia Wilde
    Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel, Katie Silberman
    Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein, Jessica Williams, Jason Sudeikis, Lisa Kudrow, Will Forte m.fl.
Booksmart
Beanie Feldstein och Kaitlyn Dever i rollerna som Molly och Amy i Booksmart.

Amerikanska ungdomskomedier och coming-of-age-skildringar finns det väldigt många av i dagens film- och serieutbud. På filmfronten håller jag Greg Mottolas Supersugen (2007) högt. I filmen spelar Jonah Hill och Michael Cera två pinsamma gymnasieelever, som spenderar en hel dag med att försöka få tag på alkohol till en fest där deras kärleksintressen kommer att vara. Under ytan lider de av separationsångest och tvånget att hinna bli av med oskulden innan college. Deras känslor är allmängiltiga, och Hill och Ceras karaktärer är fullt trovärdiga och lätta att sympatisera med.

Booksmart är en kvinnlig variant av Supersugen.

I Olivia Wildes film Booksmart har huvudpersonerna Amy (Kaitlyn Dever) och Molly (Beanie Feldstein) liknande känslor. Till skillnad från duon i Supersugen är de däremot högpresterande, exemplariska skolelever som inte ägnat någon tid alls på att festa eller att jaga efter sina förälskelser. Men när Molly dagen innan examen får reda på att flera av hennes tillsynes slarviga klasskompisar kommit in på fina universitet, trots att de ägnat mycket tid åt fest, får hon nästan panik. Kan man alltså både ha ett liv utanför skolan samtidigt som man lyckas med studierna? Därmed övertalar hon sin bästa vän Amy för att gå på avslutningsfesten där alla från skolan kommer att vara.

Precis som i "Supersugen" blir det en lång, händelserik resa med flera stopp innan de faktiskt lyckas komma till festen. Det går inte att komma ifrån att strukturen på handlingen är nästintill kopierad. Skillnaden är bara att det nu är två tjejer som står i fokus.

Men även om filmen saknar originalitet, ligger dess styrka i att den är ärlig. Huvudkaraktärernas känslor förenklas aldrig. Kaitlyn Dever och Beanie Feldstein har en fantastisk kemi tillsammans, vilket blir filmens stora behållning. Booksmart är dessutom rätt rolig stundtals, som när Amy och Molly av misstag hamnar på en fest - ett ’’deckarparty’’ i 30-talsanda - anordnad av skolans dramaklubb.

"Booksmart" känns onekligen modern och kommer med säkerhet att uppskattas av sin målgrupp. Även om filmens story känns som en något blek kopia av Supersugen, är slutresultatet ändå bra. Mycket tack vare huvudrollsinnehavarnas goda kemi.

För mer läsning, se vår lista över de bästa filmerna 2019.