27 februari 2021 kl. 11:02

"The world's a little blurry, or maybe it's my eyes."

Apple TV+ dokumentär om Billie Eilish visar en avskalad bild av superstjärnan och hennes kärleksfulla familj. Både stora framgångar och tunga motgångar har format Billie till den hon är idag.

R.J. Cutler
    Billie Eilish, Finneas O'Connell m.fl.

När jag var 13 år tittade jag på "Hannah Montana" och spelade ohälsosamma mängder The Sims. Billie Eilish var lika gammal när hon över en natt blev känd med låten "Ocean Eyes" på Soundcloud.

Det är lätt att jämföra sig med unga stjärnskott som Billie Eilish när man tänker tillbaka på sitt liv, men man får inte glömma bort att vi har olika förutsättningar i livet och min familj är inte lika musikalisk som hennes familj. Men även om jag inte växte upp med samma musikaliska förutsättningar som Billie Eilish, så är min familj minst lika kärleksfull som hennes, och i Billie EilishThe World's a Little Blurry visar det sig vara en avgörande ingrediens.

Billie Eilish är idag 19 år gammal och har många miljoner streams på Spotify. Hon har vunnit fem Grammys och sjunger ledmotivet till nya den Bond-filmen No Time To Die. Ja, hon har redan hunnit med en hel del och framtiden ser minst lika ljus ut. Men så har det inte alltid varit. Det fanns en mörk tid innan succén med destruktiva tankar och självskadebeteende.

Innan Billie började med musiken dansade hon tolv timmar i veckan. Dansen var hela hennes liv tills hon råkade skada sig och inte kunde dansa på ett år. Utan dansen visste hon inte vem hon var eller vad hon skulle göra. Det blev en mörk tid för Billie som började göra musik med storebrorsan Finneas O'Connell för att kämpa sig igenom den. Deras sessioner resulterade i Ocean Eyes, och än idag gör de musik tillsammans i hans sovrum.

"Baksidan med att spendera sina mest påverkbara år i rampljuset."

Billie Eilish. Foto: Apple.

Hela debutalbumet "WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO?" spelades in i Finneas sovrum och formade den Billie Eilish som vi lyssnar på idag. Den som vågar sjunga om det mörkaste mörka för att bekämpa det och läka tillsammans med andra som känner likadant.

Men hur mycket jag än vill ha en röst som Billies, så hade jag inte velat spendera mina finniga tonår framför en granskande publik. I fantastiskt engagerande Billie Eilish: The World's a Little Blurry ser vi baksidan med att spendera sina mest påverkbara år i rampljuset, och den stora prestationsångesten som följer efter.

Patrick och Billie. Foto: Apple.

Föräldrarna Maggie och Patrick visar öppet sin oro för dottern och hur hon påverkas av cirkusen runtomkring henne. De uppmuntrar när det behövs och bromsar när det blir för mycket, och det är märkligt uppfriskande att se en sådan hälsosam familjerelation bakom alla framgångar. Skaparanda behöver inte enbart bero på en shitty barndom även fast man oftast tycks tro det. Ibland är det tvärtom.

"Billie Eilish: The World's a Little Blurry" är en oerhört finstämd dokumentärfilm om superstjärnan och hennes familj. Den mättar konsertabstinensen för en stund och för ett otroligt viktigt samtal kring psykisk ohälsa. Ett samtal som egentligen alla borde ta del av. En bonus är också när Billie inte känner igen Orlando Bloom och tror att han är "some dude Katy Perry met". Det finns verkligen ingen som Billie Eilish.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!