Ett komplext drama om missbruk.

"Beautiful Boy" är ett finstämt drama om missbruk. Steve Carell och Timothée Chalamet briljerar i huvudrollerna som far och son.

Felix van Groeningen
    Luke Davies & Felix van Groeningen
    Steve Carell, Timothée Chalamet, Maura Tierney, Amy Ryan m.fl.
Steve Carell och Timothée Chalamet i Beautiful Boy.

David (Steve Carell) har alltid stått väldigt nära sin son, Nic (Timothée Chalamet). Det kommer därför som en chock när det uppdagas att Nic har ett allvarligt missbruk. Under filmens gång får vi följa far och son under flera år då Nic kämpar med sitt missbruk.

När manusförfattare för serier får idétorka skriver de ofta in ett missbruk i handlingen. Hur många gånger har vi inte sett hur en karaktär dricker eller tar droger för att döva smärtan och sedan ”råkar” bli beroende?

"Beautiful Boy" är baserad på memoarer skrivna av filmens huvudkaraktärer och ger en mycket komplex bild av missbruk. Vi får ta del av information om hur droger fungerar, bland annat varför det är så svårt att sluta. Även de som slutar måste kämpa med återfall hela livet, vilket är vad filmen handlar om. Genom Nic förstår vi hur svårt det är att leva i ”verkligheten”, som han beskriver det. Genom David får vi se hur svårt det är att vara anhörig till en missbrukare. Det handlar lika mycket om sorgen över att se någon man älskar bli en annan person, som det handlar om oron kring deras välmående.

Steve Carell slog igenom i komiska roller i "40-Year-Old Virgin" och "The Office". Han har sedan dess byggt sin karriär på roller i komedier. Faktum är dock att Carell överlag är en mycket duktig skådespelare. De senaste åren har han fått allt fler seriösa roller. Han har en lågmäldhet som lämpar sig väldigt bra för dramer. I Beautiful Boy är han bättre än någonsin. Davids sons missbruk tar med honom och oss på en emotionell berg- och dalbana. Vi får uppleva de yttersta topparna och dalarna av sorg, ilska och glädje. Det som alltid är centralt är dock Davids kärlek till sin son, som han älskar mer än ”allt”.

Timothée Chalamet är en av Hollywoods hetaste nya talanger just nu. Förra året fick han en Oscarsnominering för sin roll i Call Me By Your Name. I Beautiful Boy briljerar han än en gång. Nic är egentligen en glad, varm och kreativ person. Det är hjärtskärande att se hur han kämpar med sitt missbruk. Chalamet lyckas nyansera sin karaktärisering av Nic på ett sådant sätt att kärnan av karaktären inte ens försvinner när han som mest har gått ner sig i missbruket.

"Beautiful Boy" ger en mycket komplex bild av missbruk. Även i de mörkaste av tider finns det en starkt lysande kärna i form av kärleken mellan far och son, underbart spelade av Carell och Chalamet. Det skulle inte förvåna mig om vi hör att båda blivit Oscarsnominerade i slutet av månaden.

Det är många nya produktioner att se fram emot. Och här är några tips som vi tror kan bli de bästa filmerna från 2019.