Aquaman and the Lost Kingdom affischbild

Recension: Aquaman and the Lost Kingdom (2023) – överraskar positivt

• 2 tim 4 min
  • Action, Äventyr, Fantasi, Sci-Fi
Uppdaterad kl. 21:12 | Publicerad 20 december 2023 kl. 20:12

Aquaman har nya ansvar i denna uppföljare

Black Manta kommer tillbaka och utför ett ännu större hot i "Aquaman and the Lost Kingdom". Tillsammans med ett monster planerar han att förstöra både land och hav genom att snabba på växthuseffekten. Aquaman, som är del av både hav och land, måste rädda sina hem samtidigt som han klurar ut hur han ska axla sitt nya ansvar som Atlantis kung.

James Wan
    David Leslie Johnson-McGoldrick, James Wan, Jason Momoa
    Jason Momoa, Yayha Abdul-Mateen II, Patric Wilson, Amber Heard, Randall Park

I "Aquaman and the Lost Kingdom "(2023) återvänder Black Manta (Yayha Abdul-Mateen II) för att hämnas sin pappas död, som han beskyller på Aquaman (Jason Momoa). Denna gång får Black Manta tag på en egen treudd som ger honom kraften av ett monster som härskade i havet för länge sedan.

Med sin nya styrka och monstrets kunskap över gammal teknologi försöker Black Manta lägga planeten i förödelse genom att snabba på växthuseffekten. Detta drabbar både havet och ytan vilket gör det till ett uppdrag för Aquaman. Till sin hjälp bryter han motvilligt ut sin bror, forne kung Orm (Patric Wilson) från fiskfolkets fängelse. De två bröderna kivas under resans gång men lär sig att de måste kämpa tillsammans för att rädda bådas världar.

Black Manta i Aquaman
Black Manta får nya krafter när han hittar en mystisk treudd. Foto: Warner Bros.

Nya ansvar för Aquaman

Aquaman har dessutom blivit pappa i efterföljaren och stannar hellre hemma med sin son än att driva sitt undervattenskungadöme. Hans roll som kung är något han inte har vant sig vid än och han känner sig fortfarande inte värdig att axla rollen. Aquaman kan inte bara göra som han vill längre och det ger en ny dimension till hans karaktär som upphöjer honom från den första filmen från 2018. Han har ett större ansvar, men känner att han inte kan ta för mycket plats, trots att han är kung.

Men hans bror, den forne kung Orm, kan ha de svar han behöver. Brödernas relation och dynamik till varandra är väldigt underhållande när de tvingas att jobba tillsammans och resa runt världen tillsammans i en stor del av filmen. Både Aquaman och Orm lär sig från varandra och under filmens gång växer förtroendet mellan dem. Ett förtroende som självklart blir extra viktigt i slutet av filmen.

Aquaman affischbild
Aquaman känner sig inte redo för sin roll som kung. Foto: Warner Bros.

Hjärtvärmande och underhållande familjetema

Även delarna i filmen med fokus på Black Manta är intressanta. Han får en ny kompanjon i form av vetenskapsmannen Stephen Shin (Randall Park), som mer än allt vill bevisa för världen att Atlantis existerar. Men när Black Mantas planer blir mer och mer förödande blir han motvillig att fortsätta deras samarbete. Monstret som hjälper Black Manta är dock en ännu större ondska och mäktigare fiende. Han drar nytta av Black Mantas hämndlust för att kunna ta ut sin egen hämnd på världen. Konsekvenser av hämndsökande kontra förlåtelse speglas mellan duetterna på ett, lite uppenbart, men tillfredsställande sätt.

Aquaman and the Lost Kingdom (2023) är inget mästerverk i form av superhjältefilmer, men den är underhållande, otroligt kul och har ett stort fokus på familj och dess betydelse, vilket den lyckas presentera på ett hjärtevärmande sätt. Den är såklart även actionpackad med scener både på land och i vattnet med häpnadsväckande specialeffekter.

"Aquaman and the Lost Kingdom" visas nu på bio.