Recension: The Changeling (säsong 1)

• 8 x 50 min
  • Drama, Skräck
  • Apple TV+
Emil Oscar Rasmussen
08 september 2023 kl. 15:09

Ambitiös skräcksaga om att skaffa barn

Apple TV+ är streamingtjänsten som fortsätter att gå sin egen väg – på gott och ont. Nya skräcksagan "The Changeling" kommer knappast att nå en bred publik men sannolikt älskas av en kärna tittare. Det här är inte en serie för alla, men ambitionen förtjänar att hyllas (och kritiseras).

Kelly Marcel
    LaKeith Stanfield, Clark Backo, Adina Porter, Malcoml Barrett m.fl.

Manusförfattaren Kelly Marcel har haft en intressant utveckling sedan sitt genombrott för lite mer än tio år sedan. Hon slog igenom med äventyrsserien Terra Nova, som hade en närmast gullig underton. Därefter skrev hon det varma manuset till hyllade Saving Mr. Banks (2013), men sedan dess har hon steg för steg arbetat sig över till den mörka sidan. Karriären fortsatte med Fifty Shades of Grey (2015) och följdes upp med de två Venom-filmerna (och "Cruella" där emellan).

Med Cruella (2021) som ett halvt undantag har varje projekt Marcel tagit sig an blivit lite mörkare, smutsigare och läskigare än det tidigare – och med The Changeling har hon till slut slutat flirta med det där mörkret, för att en gång för alla omfamna det fullt ut.

De första avsnitten av The Changeling etablerar skickligt ett växande obehag, med bitvis briljant fängslande scener. Seriens lunkande tempo kommer att skrämma bort en hel del tittare och dess ambitioner kommer ibland i vägen för själva berättelsen, men i det stora hela är det här en sevärd skräcksaga för vuxna.

Recension: The Changeling (säsong 1)

Barn är roten till all ondska?

"The Changeling" är baserad på Victor LaValles bästsäljande roman med samma namn, och handlar i korta drag om New York-bon Apollos resa till att bli pappa, och den skakande, becksvarta resa han måste ta sig an därefter. Handlingen avverkas i ett relativt långsamt tempo och börjar i någorlunda positiva toner, för att gradvis eskalera i mörker och misär. Börjar ditt tålamod tryta på grund av den lunkande framåtrörelsen kan det vara värt att härda ut till början av det tredje avsnittet, där saker och ting tar fart på allvar.

Familj och föräldraskap är i mina ögon en ganska trött och uttjatat tematik att luta en hel berättelse mot, men The Changeling är trots det en lysande gestaltning av alla farhågor om att bli förälder. Här ges det utrymme för alla rädslor du kan tänka dig. Är du rädd för att ditt barn ska råka illa ut? Att du ska vara otillräcklig som förälder? Att du inte ska leva upp till förväntningarna på vad det innebär att vara förälder? Att ditt barn inte ska vara normalt? Oroa dig inte, din rädsla relaterad till att skaffa barn kommer inte att bli bortglömd i den här serien. Budskapet är solklart – barn är roten till all ondska och allt som kan gå fel här i världen.

Nej, det är givetvis inte seriens underliggande budskap, men alla där ute som inte har planer på att skaffa barn kommer onekligen att få vatten på sin kvarn.

The Changeling
LaKeith Stanfield och Clark Backo i "The Changeling". Foto: Apple TV+

Seriens två främsta huvudrollsinnehavare förtjänar också att uppmärksammas. LaKeith Stanfield måste vara en av de coolaste och mest förtroendeingivande skådespelaren som finns just nu. I The Changelings värld av växande obehag är han inledningsvis en behövlig trygg punkt som känns genuin i varje ögonblick. När det kommer till karaktärsutveckling i serien är det däremot Clark Backo som glänser allra mest. Kort sagt är det bara att konstatera att skådespelet av huvudrollsinnehavarna är en av seriens främsta behållningar.

Ett djup som känns forcerat

I mitt tycke är Apple TV+ tveklöst den streamingtjänst vars produktioner generellt sett håller högst nivå. Medan konkurrenterna satsar på kvantitet, reality och att nå ut till den breda massan, tycks Apple TV+ lägga sitt förtroende i kreatörernas händer med hoppet om att kunna leverera kvalitativa serier.

The Changeling känns precis som den typen av projekt där hjärnorna bakom serien tillåtits leva ut sina kreativa ambitioner till fullo. Ambition ska alltid hyllas i en bransch som ständigt vurmar för att paketera om vad vi redan sett, men i The Changeling känns det som om både Apple TV+ och Kelly Marcel varit lite väl måna om att de där ambitionerna ska synas.

LaKeith Stanfield i The Changeling

Apple TV+ trycker stenhårt på beskrivningen av serien som en skräckbetonad saga för vuxna, benämner den som en fabel och liknar berättelsen med en odyssé. Marknadsföringen speglar dessutom innehållet som är sprängfyllt med symbolik och allusioner till sagoberättande och mytologi. Dessa genomgående anspelningar är mer än välkomna i serien, men när man som tittare uppmärksammas på dem lite för ofta med hjälp av berättarröster och dylikt, känns det aningen forcerat.

The Changeling är en serie med djup, men att vi ständigt ska påminnas om det distraherar dessvärre en del från själva handlingen.

Trots vissa skavanker är "The Changeling" en mycket sevärd serie som är ytterligare ett bevis på att Apple TV+ gör någonting väldigt rätt. Kreativiteten flödar, skådespelet är lysande och produktionen som helhet imponerande. Ge den en chans!

De tre första avsnitten av "The Changeling" finns nu att streama på Apple TV+.