Recension: The Family Plan (2023) – småkul med Mark Wahlberg

Uppdaterad 16 december 2023 kl. 21:12 | Publicerad 14 december 2023 kl. 13:12

Action och skämt för familjen

Snart är det premiär för "The Family Plan" på Apple TV+. Filmtopps Eric Diedrichs har sett Mark Wahlbergs nya komedi.

Simon Cellan Jones
    David Coggeshall
    Mark Wahlberg, Michelle Monaghan, Ciarán Hinds, Maggie Q m.fl.

Innan jag startade The Family Plan visste jag följande: 1) Mark Wahlberg är med, 2) titeln indikerar familjefilm, 3) den visas på Apple TV+. That's it. Nu brukar jag förvisso roas av att bli överraskad, men detta är sällan jag ser något med nästintill obefintlig förkunskap. Så varför tjata om detta? Jo, inledningsvis lyckades Family Plan överraska mer än vanligt. Sedan blir den, åtminstone för det mesta, så pass förutsägbar en film kan bli.

Det är förvisso inget problem i sig. Jag menar tänk alla romcoms och skräckisar som gång på gång bevisar att förutsägbarhet inte måste vara negativt – så länge man gör det rätt. Bitvis är även så fallet med The Family Plan som ganska många gånger är rätt rolig, men också alldeles för lång.

Mark Wahlberg i The Family Plan
Mark Wahlberg i "The Family Plan". Foto: Apple TV+

Utmärkt skådespelarkemi

Mark Wahlberg spelar tidernas mest bekväma familjefarsa. Rutiner och att vara duktig med barnen är absolut inte att förringa, men hustrun (Michelle Monaghan) börjar tröttna på att ALDRIG hitta på någonting. En ilska hon tar ut på en stackars boxningssäck. Här och häpna, snart visar det sig att Mark lever ett dubbelliv i John Wick-anda. När mannen han gömmer sig ifrån får nys om hans existens är det ajöss till det stilla livet. Nu måste han fly med sin icke ont anande familjen, långt, långt bort – hela vägen till Vegas. Det blir en roadtrip från helvetet.

En sån här film ska så klart inte tas på för stort allvar. Logiken är inte direkt knivskarp och manuset fullt av tacksamma lösningar. Mot slutet ser vi också en fullständigt skamlös produktplacering från Apple. Men är jag road? Ja, det är jag ju faktiskt. Och det är väl hela grejen med en komedi av det här slaget. Dessutom är kemin mellan Wahlberg och Monaghan utmärkt. De tjafsar, skämtar och gullar så naturligt att man typ vill att de ska vara ett par på riktigt.

I slutändan kan jag ändå rekommendera The Family Plan till den som är sugen på en lättsam komedi med rätt schyssta actionsekvenser. En påkostad dumstrut till film med en handfull sköna skämt.

"The Family Plan" har premiär på Apple TV+ den 15 december.