Recension: The Beanie Bubble (2023)

27 juli 2023 kl. 19:07

…eller hur jag lärde mig att älska en typisk Hollywoodfilm!

Snart är det premiär för "The Beanie Bubble" på Apple TV+. Eric Diedrichs tycker att det finns något mysigt i att se ett typexemplar av den sorts Hollywoodfilm som sällan görs längre.

Kristin Gore, Damian Kulash
    Kristin Gore, Zac Bissonnette
    Zach Galifianakis, Elizebeth Banks, Sarah Snook m.fl.

Oavsett om du är gammal nog för att minnas "the beanie bubble" eller inte så är sannolikheten stor att du aldrig hört talas om den. I slutet av 90-talet blev en serie gosedjur under samlingsnamnet "beanies" hårdvaluta och såldes för sinnessjuka priser online till samlare över hela världen. Företaget bakom succén, Ty Inc., håvade in storkovan innan bubblan sprack vid millennieskiftet och gosedjuren tappade sitt samlarvärde. Att jämföra händelsen som en sorts modern tulpanfeber är nära till hands.

Nu har händelsen blivit film med stjärnorna Elizabeth BanksSarah Snook och en oigenkännelig Zach Galifianakis i huvudrollerna. För regin står långfilmsdebutanterna Kristin Gore och Damian Kulash, som tycks ha hämtat sin inspiration från flertalet klassiska "mellanbudgetfilmer". The Beanie Bubble är nämligen något så mysigt som ett typexemplar av den sorts Hollywoodfilm som nästan inte görs längre. En film utan vare sig superhjältar, skräckelement eller existentiella indifilmer i motljus. Nej, här är det lagom skruvad dialog, som levereras av lagom skruvade karaktärer – spelade av riktigt skickliga skådespelare – som står på menyn. Ni ser, även för en som aldrig hört talas om "the beanie bubble" kan detta vara en nostalgisk filmupplevelse.

Beanie Bubble
Zach Galifianakis som Ty Warner. Foto: Apple TV+

Zach Galifianakis skiner som Ty Warner

Mest lämpligt vore det kanske att beskriva filmen som ett slags heistdrama. Ur olika perspektiv får vi följa de som jobbade närmast Tyler Warner – "mannen bakom gosedjuren" – och se hur det egentligen gick till i alla tvära svängar och kast. Ni som har sett den svenska Netflix-serien The Playlist om Spotiy, kommer nog att känna igen er. Även här menar alla att det var de som var den hemliga ingrediensen i Ty Inc.s framgångar.

Zach Galifianakis har här gjort en totalförvandling, rakat av sig skägget och slätat lockarna, för att gestalta den excentriske och fullständigt narcissistiske gosedjursmakaren, som för tankarna till Daniel Plainview såväl som Willy Wonka. Han är fenomenal och ständigt underhållande. Även i de mer känsloladdade scenerna lyser han. Vid sin sida har han Cocaine Bear-aktuella Elizabeth Banks, som med syrliga tunga och lömsk blick är en tvärsäker komedienn.

Att beskriva mycket mer om The Beanie Bubble är ganska lönlöst. Historien bjuder på en del svängar, några blåsningar och ett girigt kapitalistiskt spel. Underhållningsvärdet är stort nog, berättandet tryggt. Att allt är tacksamt besserwisser-material för den som spelar TP är ju inte heller fy skam.

"The Beanie Bubble" har premiär på Apple TV+ den 28 juli.