Recension: Napoleon (2023) - Ridley Scotts bästa film på år och dar

Uppdaterad kl. 22:11 | Publicerad 21 november 2023 kl. 14:11

Storslaget äventyr perfekt för bioduken

I morgon är det premiär för Ridley Scotts mastodontfilm om Napoleon Bonaparte. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att den 85-årige regissören är i toppform.

Ridley Scott
    David Scarpa
    Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Rupert Everett m.fl.

Många av den äldre generationens filmregissörer tycks drömma om att göra storfilm om Napoleon. Till skillnad från exempelvis Stanley Kubrick är Ridley Scott en av de som faktiskt har förverkligat sin vision – och det med besked. Med sig har han Apples stora plånbok, som bara månaden efter Martin Scorseses mastodontvästern Killers of the Flower Moon, bjuder på en ny maktdemonstration i det mångåriga "streamingkriget". Rejält påkostat med hundratals statister och över ett hundra hästar uppvisas ambitioner ovanliga i modern tid. Trots detta, uppges budgeten inte vara mer än veckans Marvelfilm.

Napoleon
Joaquin Phoenix som Napoleon Bonaparte i "Napoleon". Foto: Apple TV+

Låt huvudena rulla

Allt börjar med att Marie Antoinette avrättas i närbild, men hennes huvud är inte de enda som ska rulla innan eftertexterna. Det bjuds på flera blodiga bataljer där det inte sparas på krutet, bokstavligt talat. Kanonkulor faller som regn vid upprepade tillfällen, men extra spektakulärt över ett slag på en is där Napoleon uppvisar de strategiska manövrar som gjorde honom till en framgångsrik general.

Mellan alla blodbad som kantar den makthungrige fransosens väg till kronan och den slutliga finalen på S:t Helena, återkommer vi alltid till hans förhållande till Joséphine de Beauharnais. Hon är hans livs kärlek och deras relation oväntat komplext med en dynamik som låter henne vara både hans största styrka och svaghet. På sätt och vis är han detsamma för henne även om det, åtminstone initialt, är av helt andra anledningar.

Joaquin Phoenix och Vanessa Kirby i Napoleon
Vanessa Kirby och Joaquin Phoenix i "Napoleon". Foto: Apple TV+

Ridley Scotts bästa film på 20 år

Napoleon spelas utmärkt av Joaquin Phoenix och som man vet när det kommer till den Oscarsvinnande skådespelaren väntas ett melankoliskt porträtt. Viss humor sipprar fram, även en gnutta värme, men det beror snarare på omständigheter och situationer än något annat. Filmens andra huvudperson, Josephine, spelas av Oscarsnominerade Vanessa Kirby. Hon är minst lika bra i rollen. Inte helt orimligt får de sig varsin Oscarsnominering till snart. Det lär åtminstone Dariusz Wolski få, som står för det fantastiska fotot.

Hur pass historiskt korrekt allt är lämnar jag över till historievetarna, men med mina filmkunskaper kan jag i alla fall konstatera att 85-årige Ridley Scott har gjort sin bästa film på över 20 år. Och visst är det fint att se en gammal, förvisso spretig, mästare återvända i toppform. Precis som Scorsese gjorde för några veckor sedan och Steven Spielberg med fjolårets The Fabelmans (2022). Vissa frågor lämnas obesvarade, troligtvis besvaras de i fyratimmarsversionen som kommer till Apple TV+.

"Napoleon" har biopremiär den 22 november och är inkluderad i Biopasset, vilket innebär att de som har ett biopass kan se filmen till halva priset.