Recension: Ghosted (2023)

21 april 2023 kl. 12:04

Ana de Armas och Chris Evans – Hollywoods nya radarpar

I dag är det premiär för stjärnspäckade "Ghosted" på Apple TV+. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att filmen är som bäst när Chris Evans får vara en "besatt SMS-maskin med stalkertendenser".

Dexter Fletcher
    Rhett Reese, Paul Wernick, Chris McKenna
    Chris Evans, Ana de Armas, Adrian Brody, Mike Moh m.fl.

För tredje gången på fyra år frontar Chris Evans och Ana de Armas en storfilm tillsammans. Första gången vi såg radarparet var i Oscarsnominerade Knives Out (2019) och därefter i Netflix påkostade satsning The Gray Man (2022). Och visst ser de ut att ha kul med varandra även här i Dexter Fletchers actionregidebut Ghosted.

Chris Evans smsar nonstop
Chris Evans kan inte hålla SMS-fingrarna i styr i Ghosted. Foto: Apple TV+

Chris Evans som besatt SMS-maskin

Chris Evans spelar här någonting annat än vad vi är vana vid. Istället för att vara en Captain America spelar han Cole Turner, en romantiker som har en tendens att kväva sina dejter med ett evinnerligt SMS:ande och därmed dömd till ett evinnerligt singelliv. Efter ett meet cute med Sadie Rhodes (Ana de Armas) på marknaden där han hjälper sina föräldrar att sälja blommor, upprepas exakt samma historia igen.

De har en underbar heldag tillsammans, men när Cole börjar textbomba Sadie inser han snart att han har blivit ghostad (alltså att hon helt enkelt ignorerar honom för att långsamt döda "förhållandet"). Cole kan inte acceptera detta och när han får nys om att Sadie har åkt till England reser han dit för att överraska henne. Rätt creepy stalkertendenser, måste man säga. Där inser han, till sin stora förvåning, att hon i själva verket är en hemlig agent. Nu måste han göra allt i sin makt för att överleva och matcha hennes vansinniga tempo medan hon försöker rädda världen från en ondskefull galenpanna (Adrian Brody).

Chris Evans och Anda de Armas i Ghosted
Chris Evans och Anda de Armas i Ghosted. Foto: Apple TV+

Lättglömd actiondänga av det mediokra slaget

Ghosted är gjord av skådespelaren och regissören Dexter Fletcher (Rocketman, Eddie the Eagle), som här regisserar sin första actionfilm. Och det märks faktiskt. Den första halvtimmen där komedin är i centrum är betydligt bättre och mer oväntad än vad som händer efter att Cole har förstått Sadies sanna natur. Därefter är det rätt och slätt en typisk actionkomedi av det mediokra slaget med få skratt och ännu färre överraskningar. Actionsekvenerna är vare sig särskilt övertygande eller fantasifulla i en John Wick-era där man har skämts bort med grandiosa tappa-hakan-fighter. Till och med Adrian Brody är förvånansvärt avslagen i en alldeles för arketypisk skurkroll.

Men visst, även efter att den slentrianmässiga actionvalsen inletts finns det en handfull roande stunder, som ett småmysigt lögndetektortest och ett par otippade cameos. I slutändan är Ghosted en lättglömd upplevelse vars stora behållning ligger i att se två superstjärnor njuta av varandras sällskap. Särskilt kul är det att se Chris Evans som en besatt SMS-maskin med stalkertendenser.

"Ghosted" finns nu att streama på Apple TV+.