Recension: Fingernails (2023) – skruvat drama om naglar och kärlek

• I rollerna syns Jessie Buckley, Jeremy Allen White och Riz Ahmed.
  • Filmen handlar om en framtid där ett företag kan testa om par verkligen är förälskade i varandra eller inte.
  • Premiär på Apple TV+ den 3 november.
    Christos Nikou
    Christos Nikou, Sam Steiner, Stavros Raptis
    Jessie Buckley, Jeremy Allen White, Riz Ahmed, Luke Wilson m.fl.

I David Lynchs frånvaro tycks stafettpinnen för konstiga filmer ha vandrat vidare till Grekland där den nu förvaltas av Yorgos Lanthimos (The Favourite) och landsmannen Christos Nikou. Förvisso gör de inga inhemska filmer längre, men de båda delar ansvaret för att ge filmvärlden nya perspektiv. Faktum är att de till och med har arbetat tillsammans. Innan Nikou gick sin egen väg var han regiassistent åt Lanthimos på dennes beryktade debutlångfilm Dogtooth (2009), om en familj där föräldrarna håller sina barn "skyddade" från omvärlden genom hålla dem inlåsta i hemmet.

Medan Lanthimos har haft vida framgångar – till och med trefaldigt Oscarsnominerats – är Nikou aktuell med sin andra långfilm. Fingernails har visat sig vara något av en kritikerdelare, gissningsvis eftersom de satiriska elementen inte är lika uppskruvade som i Yorgos värld.

Fingernails
Jessie Buckley och Jeremy Allen White i "Fingernails". Foto: Apple TV+

Okrönta drottningen av skruvade dramer

I Fingernails ser vi The Bear-aktuelle Jeremy Allen White – mannen som har boostat kockars sexliv – och den okrönta drottningen av skruvade dramer, Jessie Buckley, som ett förälskat par. Eller hur är det egentligen med kärleken? I en sorts alternativ verklighet – där ett företag profiterar på att testa om ens kärlek verkligen är besvarad – går det förvisso att ta reda på det. Denna "möjlighet" har också lett till en sorts märklig samhällshierarki där "riktiga par" är mer privilegierade än de som inte har intyg på sin romantiska äkthet.

Efter att deras vänner bestämmer sig för att testa sin kärlek på nytt börjar Anna (Buckley) fundera på om det är dags att göra detsamma. Problemet är bara att Ryan (Allen White) tycker att testet är fånigt och meningslöst. En dag, när hon egentligen ska leta nytt lärarjobb, går hon till företaget i fråga och får en anställning där. Bakom kulisserna får vi hur kärlek bedöms samtidigt som Anna börjar få upp ögonen för den romantiske kollegan Amir (Riz Ahmed).

Jeremy Allen White och Jessie Buckley i Fingernails
Jeremy Allen White och Jessie Buckley i "Fingernails". Foto: Apple TV+

Det bisarra korsas med det mänskliga

Ett triangeldrama med en grekiskt twist, så skulle man kunna beskriva Fingernails, där det bisarra ständigt korsas med det mänskliga. Min misstanke är att många kan finna det vankande tempot aningen uttråkande, men personligen njuter jag av att få se alla de märkliga tester som företaget utsätter sina kärlekspar för. Att "tända eld" på en biograf under en visning av en kärleksfilm för att se om de räddar varandra, kunna identifiera sin partner i ett rum fullt av svettiga människor med endast nästan som hjälp – allt kulmineras i ett bisarrt inslag där man ska dra av sin ena fingernagel. Ja, vad gör man inte för kärleken?

Den här kritikern ger "Fingernails" fyra avdragna naglar i betyg. Filmen har premiär på Apple TV+ nu på fredag.