Nya thrillern ”Echo Valley” är ”stundtals spännande” men ”ofokuserad”

Nya thrillern ”Echo Valley” är ”stundtals spännande” men ”ofokuserad”

  • 1 t 44 min
  • Thriller, Drama
  • Apple TV+
Melwin Svalin
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Recension: Echo Valley (2025) – ofokuserad genreblandning om mörker och moderskärlek

Apple TV+ nya thriller ”Echo Valley” är stundtals spännande och skrämmande men lider av dess ofokuserade genreblandning och underutvecklade relationer.

  • Regi:
    Michael Pearce
  • Manus:
    Brad Ingelsby
  • I rollerna:
    Julianne Moore, Sydney Sweeney, Domhnall Gleeson, Fiona Shaw

Ny thriller från Apple om en sörjande mor och hennes missbrukande dotter

Kate (Julianne Moore) sörjer sin döda fru. Medan hon försöker hantera sorgen tar hon hand om sin gård, som hon knappt klarar av att hålla flytande. Hon har även en dotter, Claire (Sydney Sweeney) som är en missbrukare och utnyttjar sin moders kärlek vid varje tillfälle hon kan.

Efter att ha bråkat med sin pojkvän Ryan kommer Claire hem och berättar att hon kastat ned hans saker från en bro. Det visar sig snart att bland hans tillhörigheter fanns en stor mängd knark. Hennes kille är i klorna på langaren Jackie (Domhnall Gleeson) – det är hans droger som Ryan fått i uppgift att sälja eller hålla i förvar.

Nu börjar Jackie terrorisera familjen i jakten efter sina pengar. Domhnall Gleeson överraskar i rollen som motbjudande langare och det är en casting mot hans typiska roll som fungerar väl. 

LÄS OCKSÅ: Vårens största Netflix-serie såg ut att vara över – nu väcks hopp om ny säsong

6 måsten att se i veckan – de bästa nya filmerna och serierna
Foto: Apple TV+

Genrekaos utan fokus

Filmen lider av en förvirrande genreblandning och en udda cameo speglar detta, då den snarare förvirrar än tillför något (även om det alltid är trevligt att se Kyle MacLachlan). Jag trodde att han skulle medverka mer och ha något att göra med handlingen, men han används egentligen bara för att etablera att huvudkaraktären har det knapert och är i behov av pengar.

Inledningsvis målar filmen upp bilden av att det ska vara ett drama om sorg, innan Claire dyker upp och fokus ändras till en mor och dotter-relation. Fokuset ändras senare igen när Claire försvinner.

För att göra det ännu mer förvirrande finns det fina scener mellan Moore och Fiona Shaw, som också upplevs som om de är en del av en annan typ av film.

LÄS OCKSÅ: Liam Neesons ”underskattade” actionthriller kommer nu till TV4 Play

Foto: Apple TV+

Mor och dotter-relationen får aldrig fäste

Filmen utforskar hur långt en mamma kan gå för att rädda eller ta hand om sin dotter, vilket är intressant – inte minst med tanke på att Kate går till extrema längder för det – men relationen dem emellan ges inte tillräcklig tid att utvecklas. Det beror mycket på att Sydney Sweeneys karaktär är frånvarande under stora delar av filmen.

I slutändan leder det till att man som tittare inte känner sig lika engagerad som man borde vara över dotterns öde. 

Även om Sweeney spelar sin mest avskyvärda roll hittills är det en endimensionell rolltolkning av den stereotypa drogmissbrukaren. Hon har, för att tillägga, även fallit pladask för en droglangare. Det ska dock sägas att hon gör ett bra jobb och att det finns en riktig sjuk scen där hon i jakt på pengar verkligen sätter avtryck med sin desperation.

Resterande delar känns ofta platta och ofokuserade även om slutet på ett effektivt sätt lämnar det för tittaren att fylla i avslutningen själv. 

Vissa filmer blandar genrer väl och lyckas samtidigt gestalta komplexa relationer – denna misslyckas med båda delar, även om den stundtals är skrämmande och oförutsägbar. Julianne Moore lyfter helheten något, och det är en glädje att se henne igen så kort efter hennes starka insats i aktuella "Sirens" på Netflix.

"Echo Valley" streamar på Apple TV+ från och med fredag den 13 juni. 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL