Recension: Liaison (säsong 1)

• Apple TV+
25 februari 2023 kl. 11:02

Okända hackare hotar Englands säkerhet

Det är mycket prat nu om hackare som hackar sig in i diverse system och hemsidor i Sverige. Som på beställning har Apple TV+ släppt en actionserie om just hackare som hotar ett lands säkerhet.

Virginie Brac
    Vincent Cassel, Eva Green, Daniel Francis, Laëtitia Eïdo, m.fl

Serien börjar med att ett par hackare i Syrien attackeras av soldater, mitt under sin pågående hackning. De lyckas dock ta sig därifrån på något vis och kontaktar franska säkerhetskällor. Hackarna har nämligen upptäckt något riktigt stort och farligt när de tog sig in på Bashar al-Assads nät och iCloud. Fransmännen bestämmer sig för att ta emot hackarna, som vill meddela vad det är som upptäckts. Men deras resa till Frankrike blir inte helt lätt.

Samtidigt utsätts England för flera stora och dödliga hackerattacker. Attacker som riktar in sig på infrastruktur och säkerhetspolisen. Ingen i England vet vem eller vilka som ligger bakom dåden. Men hackarna vet, och fransmännen vill komma åt dem, precis som britterna. Dock är inte fransmännen och britterna särskilt goda vänner i serien och gör allt för att hinna före den andra till hackarna från Syrien för att ta reda på deras upptäckt. Det hela blir en sorts halvpolitisk katt- och råttalek, samtidigt som någon eller några hotar förstöra hela England med sina hackerattacker.

Liaison

Kastar helt bort en spännande handling

Inte särskilt rörigt eller komplicerat va? Hur lätt som helst. Nej, jag förstår om den kortfattade summeringen av handlingen kan låta förvirrande och svårbegriplig. Tro mig, det är den också. Men till en början är det faktiskt inte allt för invecklat och komplicerat. I början är Liaison faktiskt en väldigt spännande serie med en rak handling och tråd. Men ett par avsnitt in är det något som händer och serieskaparna bestämmer sig för att kasta in politik, kärlekshistorik och tusen andra sidospår som totalt får serien att tappa greppet.

Till en början är det en intensiv och spännande actionthriller om hackare som hotar att sänka ett helt land. Så här i efterhand kan man dock redan i inledningen ana att det inte kommer bli en särskilt bra serie. Hackandet är nämligen väldigt enkelt, görs på datorer från millennieskiftet och består mest av knappande på tangentbord i närbild. Inget man inte sett förr med andra ord. När actionthrillern börjar bli allt mer politisk och invecklad vet den inte riktigt vad den vill och slår knut på sig själv och gör inget helhjärtat utan försöker lite med alla genres som finns. Det hela slutar med en röra och en besvikelse.

Liaison

Tappar bort sig avsnitt för avsnitt

Någonstans bakom alla sidospår och halvhjärtade kärleksrelationer gömmer sig ändå actionthrillern. Om man lyckas bortse från en handling som går vilse, ett manus som mest består av klichéer och massa andra saker som känns mer än bekant så är detta en serie för dig. Det är inget vi inte redan sett, utan en serie som blandar alla actionserier och actionfilmer som redan gjorts till en något illaluktande röra som mest gör en besviken. Det som kunde ha blivit så bra tappar bort sig, avsnitt för avsnitt.

"Liaison" börjar som en spännande och intressant actionthriller om hackare. En minst sagt aktuell handling. Men i takt med att dessa fransk/brittiska/syriska-avsnitt avlöser varandra så blir serien allt mer förvirrande och nästan tröttsam. Någonstans i all röra finns dock fortfarande action och spänning. Dock är den inte tillräckligt spännande eller intressant för att behålla intresset hela vägen till slutet.