American Gothic (TV-serie)

• Drama, Mysterium
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 28 augusti 2016 kl. 20:08

Mordmysteriet American Gothic till Sverige!

Juliet Rylance, Antony Starr, Justin Chatwin m.fl.
american-gothic-poster-930x600

Filmtopp har fått ta del av de tre första avsnitten av American Gothic inför dess Sverigepremiär hos FOX Sverige den 8 september. Serien distribuerades från början av amerikanska TV-jätten CBS i USA. Tidigare i år utförde vi en intervju med den tvåfaldigt Emmy och Grammynominerade kompositören, Jeff Russo. Han berättade då om att han precis hade skrivit klart musiken till American Gothic. Av den anledningen har jag lyssnat lite extra noga under de partier där musiken har hjälpt till att förmedla alla de rätta känslorna.

Innan jag började titta på serien hade jag fått för mig att American Gothic skulle röra sig i någon typ av övernaturlig värld – seriens titel och poster hade helt enkelt fått mig en aning ur balans. Men historien vi möts av är tämligen välanvänd i TV-sammanhang. En seriemördare försvann och nu, massor av år senare, finns det av olika anledningar ny information att gå på. Frågan är alltså: vem är mördaren?

I seriens mitt hittar vi den förmögna familjen Hawthorne. Två av de nu vuxna barnen hittar en låda, undangömd på ägorna, med ett innehåll som antyder på att någon i familjen antingen är den ökände mördaren själv eller åtminstone har kunskap om vem denne kan tänkas vara. Under seriens tre första avsnitt fokuseras misstankarna på de båda bröderna och pappan.

Det enda som saknas för att göra detta till en Agatha Christie-berättelse är hennes favoritbelgare; Poirot. Men med det sagt så måste jag erkänna att serie-skaparna har lyckats fånga mitt intresse – samtliga tre avsnitt avverkades i en enda sittning.

För alla oss som följde Cinemaxs Banshee kan jag även med glädje informera att Antony Starr (Lucas Hood i Banshee) har knipit en av huvudrollerna i American Gothic.

Även om historien känns som sagt igen sedan tidigare, så är American Gothic en helt klart sevärd produktion.Vi får vad vi förväntar oss och med Jeff Russo i kontroll över musikens självsäkra taktpinne och ett klart godkänt betyg när det kommer till de allra flesta skådespelarinsatserna är jag nöjd.

Den första säsongen av American Gothic har Sverigepremiär 8 september hos FOX Sverige. Den första säsongen kommer att bestå av 13 avsnitt. CBS brukar vara hårda när det kommer till förlängningar av nya TV-serier, en andra säsong är i nuläget inte bekräftad – i det här fallet tror jag baserat på de första avsnitten ändå att en andra säsong med en något högre budget kan bli helt suveränt bra.