What Drives Us (2021)

• 1 tim 28 min
  • Dokumentär, musik
  • Amazon Prime
07 maj 2021 kl. 15:05

Dave Grohl djupdyker i rockens okända historia.

Det har gjorts många dokumentärer om rockmusik. Hur många som helst faktiskt. Men frågan är om inte Foo Fighters frontman gjort världens första dokumentär om vanbilens betydelse för rocken och rockbanden?

Dave Grohl
    Dave Grohl, Flea, Ringo Starr, Slash, The Edge m.fl

Rockscenen har många gigantiska band som årligen turnerar runt hela världen och har gjort i flera årtionden. Band som AC/DC, U2 och Metallica spelar på världens största arenor och flyger mellan världsmetropolerna i stora jetflyg eller i exklusiva turnébussar. Men det har inte alltid sett ut så för rockmusikens stora band. Detta är något som Foo Fighters sångare Dave Grohl vill lyfta fram i sin dokumentär om vad van-bilen har betytt för banden.

I den ungefär 90 minuter långa dokumentären får vi möta några av superstjärnorna i rockmusiken, både gamla och nya. Alla delar med sig av spännande historier från turnélivet och berättar om hur deras väg från klubbspelningar till arenaturné har sett ut. Intervjuer varvas med intressanta arkivbilder och klassiska konsertbilder från några av rockens mest klassiska band.

Intressant inblick bakom stjärnornas glamour

Dave Grohl kallas ibland för "The Nicest Guy In Rock" och har gjort mer eller mindre allt som en musiker kan göra under sin långa karriär. Den senaste tiden har den nu 52-årige sångaren även börjat göra en del dokumentärer om musik. 2013 släppte han dokumentären Sound City om en legendarisk musikstudio. I dokumentären What Drives Us är Grohl kvar i musikvärlden men har flyttat fokuset till turnélivet och varför van-bilen är så viktig för rocken.

I dokumentären bekräftas det mer eller mindre att Dave Grohl är den schysstaste mannen i rocken. Dess intervjuer är både intressanta och mysiga och känns mer som ett enkelt samtal mellan två kompisar. Då och då får vi se Dave sitta och le under intervjuerna som bjuder på många intressanta saker. Det kan tyckas rätt märkligt och något banalt att göra en dokumentär om rockstjärnors turnébilar, men när man hör intervjuerna och historierna slås man av dess betydelse och trollbinds av alla otroliga historier och Daves eget berättande.

Trots en rätt grundlig genomgång av rockhistorien i början av dokumentären och flera spännande personer som medverkar så blir det efter en stund relativt repetitivt när man hört om roliga historier från gamla turnéer. Även om jag mer eller mindre dyrkar Dave Grohl, så kan jag ändå tycka att 90 minuter är lite väl långt i detta fallet. Musiken, bilderna och intervjuerna får en dock att vilja löpa linan ut ändå.

För den som är intresserad av musik och rockhistoria så är detta en dokumentär som inte bör missas. Det är inte den bästa dokumentären som gjorts, men ack så många intressanta saker man får ta del av. Det är en fascinerande berättelse om vad som drivit världens största rockstjärnor och om deras glöd som efter årtionden på turné aldrig verkar slockna.