Recension: The Wheel of Time

• Amazon Prime
17 november 2021 kl. 09:11

”The Wheel of Time” är en av årets mest påkostade tv-serier

Det råder ingen tvekan om att Amazon Prime Video är på jakt efter nästa stora fantasy-succé, men frågan är om ”The Wheel of Time” når hela vägen fram.

Rafe Judkins
    Rosamund Pike, Josha Stradowski, Madeleine Madden m.fl.

Det är allmänt känt att den gamle Amazon VD:n Jeff Bezos, en av världens rikaste människor, gav Amazon Studios-cheferna en order om att hitta ”nästa” Game of Thrones. Relativt kort därefter hade man säkrat rättigheterna till både J.R.R. Tolkiens Sagan om Ringen-karaktärer och Robert Jordans Sagan om Drakens återkomst (eller The Wheel of Time som den engelska förlagan heter), två gigantiska fantasy-berättelser som mycket väl skulle kunna mäta sig med Game of Thrones framgångar under rätt förutsättningar.

Först ut är nu alltså The Wheel of Time, som jag kommer envisas med att kalla den eftersom det är så serien kommer att vara känd… men det är inte helt säkert att fansen bakom böckerna ens vill att adaptionen ska knytas allt för mycket till den älskade originalberättelsen. Jag bör kanske göra det helt klart att jag inte har läst en enda rad ur Sagan om Drakens återkomst, men att jag ändå är någon som verkligen kan uppskatta välskrivna fantasy-berättelser. Jag tror nämligen att det är varför jag ändå är relativt nöjd med de sex avsnitten (av de totalt åtta), som gjordes tillgängliga för recension.

Sagan om de svårtolkade profetiorna

Handlingen kretsar i alla fall kring fem ungdomar från det avlägsna området Two Rivers, som plötsligt får veta att någon av dem troligtvis är den förutspådde ”Draken” som har återvänt. Det här är nämligen en värld i vilken magi existerar, men bara kvinnor klarar av att hantera den utan att bli galna. Dessa kallas Aes Sedai och vi tittare introduceras till den här skaran genom Moiraine, spelad av Rosamund Pike.

Alla män som föds med magiska krafter blir snart galna av dessa, förutom att det ryktas om att en man som kallas för Draken kommer att återfödas och antingen skapa en ny ålder av fred — eller förgöra den med sina krafter. Eftersom han till skillnad från alla andra män sägs ha större krafter än alla andra och dessutom kommer han inte bli galen på kuppen. Gamla profetior är däremot inte helt lätta att tolka och vi tittare får inledningsvis bara gissa oss till vem som är den utvalde (vilket ska vara mer uppenbart tidigt i böckerna).

Problemen kan styras upp nästa säsong av The Wheel of Time

Jag satte trots allt en fyra av fem på Netflix fantasy-adaption av Shadow and Bone tidigare i år… och med Amazons budget hoppades jag att en såpass älskad berättelse verkligen skulle kunna få liv och åtminstone mäta sig med den. Men för att jämföra just dessa två titlar så skulle jag väl säga att The Wheel of Time har snyggare foto och detaljrikedom i scenerier, kostymer och allt det visuella, medan Shadow and Bone lyckas berätta en avsevärt mer tydlig och bättre agerad berättelse.

När det kommer till The Wheel of Time blir känslan snabbt att man har försökt få in för mycket information, på för kort tid… vilket gör att det känns ganska stelt och onaturligt på sina ställen. Trots att potentialen allt som oftast skymtar bakom varje scen. Det bör dock tilläggas att även Game of Thrones led av samma problem under sin första säsong och att Amazon Prime Video redan beställt en andra säsong av The Wheel of Time. Det finns med andra ord all anledning att hoppas på att serien får växa till sig och lämna det stela bakom sig, när alla är med på vad som gäller.

The Wheel of Time går att streama på Amazon Prime Video den 19 november.