Sound of Metal (2020)

• 2 tim
  • Drama, Musik
  • Amazon Prime
05 december 2020 kl. 20:12

"En av årets i särklass bästa filmer."

Darius Marder är tidigare mest känd för manuset till "The Place Beyond the Pines". Det kommer ändras nu. Hans regidebut "Sound of Metal" är en av de bästa filmerna på länge, som bärs av en Oscarsvärdig Riz Ahmed i huvudrollen.

Darius Marder
    Darius Marder, Abraham Marder, Derek Cianfrance
    Riz Ahmed, Olivia Cooke, Paul Raci, Lauren Ridloff m.fl.

Ruben (Riz Ahmed) och Lulu (Olivia Cooke) är ett hårdrockande par som är på turné med sin mini-van. Under en enkel dialogsekvens i början av filmen, där bilen sveper över en motorväg någonstans i USA, förstår man att de är som gjorda för varandra. Båda två har ett problematiskt förflutet, Ruben som missbrukare och Lulu med familjeproblematik. Samtidigt är det ingenting som definierar dem, utan det är istället kärleken för musiken som håller dem samman.

Sedan händer det som inte får hända. Efter en spelning, där Ruben arbetat på trumsetet hårdare än någonsin, slår det lock för hans öron. Först misstänker han ingenting, men snart går det upp för honom att hörseln är borta. Ruben drabbas av vild panik och drar med sig Lulu ner i mörkret. De båda två förstår att någonting måste göras. Ruben besöker flera läkare som säger att det är lönlöst. Det finns operationer som kan underlätta, men i mångt och mycket måste han lära sig leva ett nytt liv. För att Ruben överhuvudtaget ska orka med sig själv tvingar Lulu honom att ta in på rehab för döva, mitt ute i den Amerikanska vischan. Hon lovar att vänta på honom, men klarar Ruben av att leva mitt sitt nya tillstånd?

"Riz Ahmeds prestation får Gary Oldman att blekna"

Trots att handlingen kan framstå som för specifik för att röra vid det allmängiltiga lyckas Darius Marder med konststycket att berätta det stora genom det lilla. Även om Lulu är en viktig karaktär i berättelsen är filmen Rubens historia. Som tittare får man inte vet så mycket om honom, ändå drabbas man av hans livsöde på ett storartat sätt. Och Riz Ahmed spelar honom med en fullständig övertygelse, i en prestation som får Gary Oldmans insats i en annan av årets Oscarskandidater, Mank, att blekna i jämförelse.

Dock är levererar samtliga skådespelare i filmen minnesvärda insatser. Olivia Cooke är ljuvlig och Paul Raci är helt perfekt som chefen för det rehabcenter som Ruben kommer till. Raci har en scen mot slutet av filmen där det är omöjligt att inte brista ut i gråt. Även Mathieu Amalric, som spelar Lulus pappa, får sin stund i rampljuset. Överlag finns det inte en ton av falskt spel i någon av skådespelarnas insatser, ner i minsta biroll. Hatten av, Darius Marder!

Riz Ahmed och Olivia Cookes samspel är klanderfritt i Sound of Metal. Foto: Amazon Prime.

Unik ljuddesign

Därtill är både foto och regi klanderfritt. Tankarna går, inte helt slumpartat, till den visuella stilen i Derek Cianfrances (Blue Valentine) filmer, alltså vackert och ödesmättat på samma gång. Hur som helst är det filmens ljuddesign som stucker ut mest. I flertalet scener får tittaren känslan av att man får följa med in i Rubens huvud och höra, snarare inte höra, saker från hans perspektiv. Det är möjligt att det gjorts tidigare, men sättet som filmen leker med tystnad gör att tittaren kommer nära på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare. Återigen, hatten av!

Årets bästa filmer

Sammantaget är "Sound of Metal" på Amazon Prime ett måste. På ytan handlar filmen om en rockare som tappar hörseln för att han spelat för högt, men där under gömmer sig finstämda teman om kärlek och sorgbearbetning. Få filmer ingjuter en känsla av både tidlöshet och livsviktigt allvar i sina berättelser, med det lyckas Darius Marder med här. Det är bara att konstatera att "Sound of Metal" är årets bästa dramafilm och lär bli ihågkommen som en av de vassaste regidebuterna på hela 20-talet.