Recension: The Power (säsong 1)

Recension: The Power (säsong 1)

• 9 x 50 min
  • Drama, Sci-fi
  • Amazon Prime
31 mars 2023 kl. 18:03

Kvinnor får övernaturliga krafter i ny serie

Amazon Prime Videos nya serie “The Power” känns som att den ligger helt rätt i tiden. Genom ett nytt kvinnligt organ utvecklar tonårstjejer världen över kraften att elektrifiera folk, vilket sätter maktbalansen på prov. Det är en trevande start på en tänkvärd serie.

Naomi Alderman, Raelle Tucker, Sarah Quintrell
    Toni Collette, Auli’i Cravalho, Toheeb Jimoh, Halle Bush m.fl.

Baserad på Naomi Aldermans roman från 2016, med samma namn, kommer nu serien The Power till Amazon Prime Video som kretsar kring ett antal kvinnor runt om i världen. Plötsligt utvecklar tonårstjejer ett nytt organ som gör att de kan elektrifiera människor och saker genom sina händer. Serien följer karaktärer från USA till Europa, från Afrika till Mellanöstern, som alla försöker navigera det övernaturliga fenomenet.

Toni Collette spelar rollen som Margot, Seattles borgmästare, vars dotter Jos (Auli’i Cravalho) är en av de första att utveckla krafterna. Tjejerna upptäcker att de kan överföra krafterna till äldre kvinnor och väcka arvsanlaget som elektrifieringen härstammar ifrån och snart har nästintill alla kvinnor utvecklat kraften. Detta sätter maktbalansen helt ur spel och får män världen över att känna sig hotade. Margot blir ansiktet utåt för denna nya kraft och både hon och hennes familj hamnar då i fara.

Det viktiga budskap hamras in

Feminismen är framstående genom alla avsnitt och samhällskritiken mot den obalans som råder mellan män och kvinnor är tydlig. Serien lyfter fram detta på ett skarpt och påträngande sätt. Männen kommer med sexistiska kommentarer, förvisar eller låser in kvinnor och regeringar hotar kvinnorna till livet om de använder sin kraft. Scener som när en manlig rektor radar upp dessa tonårstjejer i gymnastiksalen med handskar och buntband rund handlederna eller en kvinna som blir dödligt misshandlad på grund av krafterna lämnar en inte oberörd.

När Jos berättar för sin mamma att hon aldrig känt sig starkare, att hon för första gången kan jogga i mörkret med båda hörlurarna i utan att hålla nyckelknippan hårt mellan fingrarna, är det ett exempel på hur aktuell serien är. Frågan om varför kvinnor inte kan känna sig säkra är ständigt återkommande, och debatten är viktigare än någonsin. I vissa scener blir det dock övertydligt, exempelvis Margots kollega Dandon (Josh Charles) som blir stereotypiskt antifeministisk med sexistiska kommentarer i varje scen han är med i. Då försvinner det slagkraftiga i seriens feministiska budskap och det blir i stället enbart en konstant upprepning av sådant som redan etablerats.

Potentialen slarvas bort

Seriens premiss är spännande och potentialen finns där, men det känns som att den stundtals slarvas bort. De inledande avsnitten bygger upp spänningen bra, men det hela tar en vändning när nyheten om krafterna kommer ut och det i vissa fall till och med blir komiskt med reklam på TV som har instruktionsfilmer om hur man i hemmet kan hantera elektriciteten som plötsligt kommer ur ens händer. Serien spretar för mycket åt olika håll och skulle kunna göra ett bättre jobb med hoppen mellan karaktärer och deras utveckling och band till varandra. Det delvis bristfälliga skådespelet bidrar inte heller till den känsla av allvar som serien verkar vilja förmedla.

"The Power" lyfter fram ett budskap om maktbalans som är ständigt aktuellt. Den är i mångt och mycket tänkvärd och spännande, men lyckas inte fånga hela ens intresse. Det serien vill säga är mer intressant än själva handlingen att tjejer utvecklar superkrafter. Även om det är en famlande första säsong så finns det vissa delar som ändå får en att vilja veta vad som ska ske. Med den potentialen och budskapet som finns önskar man dock att handlingen och utförandet gjorts snäppet vassare.

"The Power" finns nu att streama på Amazon Prime Video.