Recension: The Continental (avsnitt 1) – Så bra är John Wick-serien

20 september 2023 kl. 17:09

Lovande start för nytt kapitel av actionsagan

På fredag är det premiär för "The Continental", som är Prime Videos prequelserie till John Wick-filmerna. Filmtopps Eric Diedrichs recenserar samtliga avsnitt löpande – som om de vore långfilmer.

Greg Coolidge, Shawn Simmons, Kirk Ward
    Albert Hughes
    Colin Woodell, Mishel Prada, Ben Robson, Mel Gibson m.fl.

Låt oss börja med att säga att jag tillhör dem som verkligen gillar John Wick-filmerna och kanske framför allt själva JW-världen, i vilken lönnmördare lever bland oss i ett slags parallellsamhälle. Trots detta så är det nog bara den andra filmen som jag skulle ge en fyra i betyg – de andra får nöja sig med olika starka treor. Tvåan lyckades liksom ta de frön som planterades i första filmen och göra något spektakulärt utan att vare sig kompromissa eller trötta ut själva grundkonceptet.

Nu, när Prime Video gör en TV-serie om JW-världen, är jag både taggad och lite orolig. Vad som gör mig extra nyfiken är att säsongen består av tre, långfilmslånga avsnitt, så risken för att mjölka sönder en franchise känns inte allt för påtaglig. Men det är inte helt utan orosmoln som jag slår mig ner i biosalongen för att ta mig an det första avsnittet.

The Continental
Colin Woodell som en ung Winston i The Continental. Foto: Prime Video

Kickar igång med läcker actionsekvens

Vi kastas tillbaka till 70-talet där en ung Winston (här spelad av Colin Woodell, i filmerna av Ian McShane) behöver konfrontera både mannen som styr The Continental i New York (Mel Gibson) och sitt eget förflutna. Det hela sparkar igång (bokstavligt talat) med en läcker strid i en trappa där actionkoreografin för tankarna till de läckerheter vi har bjudits på i JW-filmerna. Sakta men säkert presenteras vi för en handfull ledande karaktärer, som uppenbart kommer att spela en stor roll i historien framöver, men också en del biroller som märkligt nog bara tycks existera i enskilda scener.

Här saknas en balans som måste styras upp i de kommande episoderna. Det känns helt enkelt lite konstigt att presentera så många pjäser på löpande band, inte minst då majoriteten av dem inte tycks fylla någon större funktion. Detta blir extra problematiskt när det kommer till i JW-världen, som alltid har drivits av så enkla premisser och karaktärsmotivationer som möjligt.

Trots att jag spenderar 86 minuter med rollfigurerna känner jag aldrig att jag får lära känna någon av dem. I första JW är alla bitar på plats efter fem minuter.

The Continental

Prime Video fortsätter att sudda ut gränserna mellan film och TV

Samtidigt bjuds det på kanske några av TV-historiens mest filmiska actionögonblick. Om öppningsscenen är en karatespark är slutsekvenserna ett knytnävsslag i solarplexus. Det är rått, snyggt och underhållande. Dessutom har serieskaparna lyckats väva in delar av mytologin om lönnmördarnas parallellvärld i form av en ganska så underhållande "MacGuffin", så visst finns det potential. Jag hoppas bara att bitarna faller på plats – nu när man har öppnat dörren för ett mer komplext berättande med många fler karaktärer blir kravet på den röda tråden desto större.

Det är påkostat som satan och visuellt slående, men någonstans känns det första avsnittet fortfarande som ett TV-avsnitt eftersom det inte klarar av att stå på sina egna ben – vare sig när det kommer till att etablera karaktärerna eller berätta sin historia. Det går inte riktigt att jämföra med en filmtrilogi i det avseendet, för även om den första installationen i en filmserie brukar göra just detta – presentera och etablera – fungerar de mest lyckade förstafilmerna på egen hand. Så är inte riktigt fallet här. Det är handlar om en sorts tonal känsla och dramaturgisk finkänslighet som är svår att sätta fingret på. Men jag följer seriens utveckling med spänning och kan helt klart rekommendera att ge The Continental en chans.

Mel Gibson i The Continental
Mel Gibson i The Continental. Foto: Prime Video

Släpp lös Mel Gibsons galenskap

Jag måste ju också säga något om Mel Gibson – seriens tyngsta namn. Han spelar ungefär samma karaktär som i Boss Level (2020), det vill säga en klassisk actionskurk med ett leende på läpparna och over-the-top-fasoner. Den närmsta parallellen i filmserien är nog Peter Stormares korta och smått vulgära insats i JW2. Jag kan inte påstå att jag är superimponerad av Hollywoodstjärnan, jag hoppas att Charlotte Brändström, som har regisserar det andra avsnittet, pushar honom lite utanför hans comfort zone. För det finns en galenpanna i Mel Gibson som förtjänar att släppas lös.

Med The Continental fortsätter Prime Video att sudda ut gränserna mellan film och TV. I en Q&A efter visningen förklarar också seriens producenter att de hela tiden har sett den tre avsnitt långa serien som en trilogi med långfilmer. Av den anledningen kommer jag att recensera avsnitten separat och veckovis – precis som om det vore en filmtrilogi.

"The Contintental" har premiär på Prime Video fredagen den 22 september.