Recension: Sitting in Bars with Cake (2023)

• 2 tim
  • Drama, Komedi, Romantik
  • Amazon Prime
Oskar Gustavsson Klingenstierna
09 september 2023 kl. 12:09

Tårdrypande tårtdrama på Prime Video

Stark vänskap, passionerad tårtbakning och livets stora mörker – det är de tre primära ingredienserna i det nya dramat som landar på Prime Video i dag. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett filmen som både berör och lockar en till att rusa till närmsta konditori.

Trish Sie
    Audrey Shulman
    Yara Shahidi, Odessa A’zion, Ron Livingston, Bette Midler, Martha Kelly m.fl.

Filmen tar avstamp i ett, för mig, okänt fenomen som kallas "cakebarring". Det innebär att man går till en bar med en tårta i hopp om att få till en dejt eller i bästa fall att få träffa en framtida partner. Historien utgår från verkliga händelser och från författaren, och tillika manusförfattaren till filmen, Audrey Shulmans bok med samma namn.

Odessa A'zion & Yara Shahidi i "Sitting in Bars with Cake". Foto: Saeed Adyani/Prime Video

Tårtorna är nyckeln till männens uppmärksamhet

Jane (Yara Shahidi) och Corinne (Odessa A’zion) är bästa vänner sedan sju års ålder, trots sina olikheter. Corinne är modig och socialt begåvad medan Jane är den blyga, som gärna går hem tidigt från en fest för att ställa sig i köket och baka något gott. Corinne börjar oroa sig för sin väns singelliv och kommer på den geniala idén att Jane, med sin stora passion och kunskap om bakning, ska gå till en bar och bjuda folk, främst killar, på en tårtbit. De sätter upp en karta, över Los Angeles innerstad, på väggen och likt en gammal detektivfilm använder de sig av röd garntråd för att planera i vilken ordning de olika barerna ska besökas.

Det är imponerande att Jane och Corinne har en sådan stark och lång vänskap eftersom kontrasterna i deras personligheter är väldigt stora. Tårtorna som bakas ser fantastiska ut. Majoriteten av dem ser ut att vara hämtade direkt från Alice i Underlandet eller Willy Wonkas fabrik. Drygt halvvägs in tar filmen en mer dramatisk vändning för de två vännerna efter ett sjukdomsbesked.

Martha Kelly & Ron Livingston i "Sitting in Bars with Cake". Foto: Saeed Adyani/Prime Video

Manuset spretar för mycket

Filmen, som klockar in på nästan två timmar, går att dela upp i två delar. Den första har stora likheter med Julie & Julia (2009) och den andra präglas av Förr eller senare exploderar jag (2014). Den visar på hur personerna i Corinnes närhet påverkas av hennes sjukdom. Hennes föräldrar (Ron Livingston & Martha Kelly) är omhändertagande och något överbeskyddande över sin vuxna dotter. Problemet är att kontrasten mellan delarna inte riktigt klaffar. Stundtals känns det som två helt olika filmer. Det som filmtiteln antyder glöms mer eller mindre bort. Utöver den kritiken är det en stark berättelse med sin verklighetsförankring och vem vet – kanske är det en kommande trend att äta tårta på barer istället för svettiga nachostallrikar och charkbrickor?

”Sitting in Bars with Cake” finns att streama på Amazon Prime från och med i dag, den 8 september.