Recension: Red, White & Royal Blue (2023)

11 augusti 2023 kl. 16:08

Ogenuint romantiskt drama mellan två ”nepo babies”

Amazon Prime Video försöker sig på den romantiska komedin med ett homosexuellt par i huvudrollerna. Det är stundtals roligt men manuset faller platt och bjuder inte på några större överraskningar.

Matthew López
    Ted Malawer, Matthew López & Casey, McQuiston
    Taylor Zakhar Perez, Uma Thurman, Nicholas Galitzine, Sarah Shahi, Stephen Fry, Ellie Bamber, m.fl.

Den amerikanske manusförfattaren Matthew López gör debut som långfilmsregissör när han tar sig an Casey McQuistons roman från 2019. Likt många andra romantiska komedier är handlingen tämligen simpel. Alex (Taylor Zakhar Perez) är son till den första kvinnliga amerikanska presidenten Ellen (Uma Thurman). Under en vistelse i Storbritannien, i samband med ett kungligt bröllop, hamnar han i ett rejält gräddtårte-bråk med den brittiska prinsen Henry (Nicholas Galitzine). Händelsen blir förstasidesstoff för tidningarna och de båda tvingas att låtsas att vara goda vänner för att inte skada sina respektive familjers rykten. Deras simulerade vänskap utvecklar sig sedan till något annat och som genrebeteckningen avslöjar - det blir romantiskt.

Sarah Shahi, Taylor Zakhar Perez & Uma Thurman i Red, White & Royal Blue. Foto: Amazon Prime Video

Det som man hajar till på redan från början är att filmen är rekommenderad från 16 år, vilket inte hör till vanligheten inom genren. Romantiska komedier brukar, av tradition, vara förutsägbara och oskyldiga guilty pleasures som sällan inkluderar utmanande våldsamheter och sexscener. Förklaringen till åldersrekommendationen kommer senare i filmen där nakenscenerna avlöser varandra. De båda huvudpersonernas relation vecklas ut till en kärlekshistoria som är passionerad men som kompliceras av deras kändisskap.

Andefattigt manus som sällan flyger

Samtidigt som Alex och Henry lever ut sina känslor för varandra försöker Alex att positionera sig som talare för att förbättra sin mammas opinionssiffror inför det kommande presidentvalet. Det känns varken trovärdigt eller viktigt för handlingen att så sker. Manuset är inte speciellt spännande då det borde infinna sig ett större hemlighetsmakeri kring deras romans men i slutresultatet exponeras deras relation som något okomplicerat och enkelt. Filmen tar upp problematiken kring att vara känd och att bristen på anonymitet försvårar möjligheterna till dejting. Intressant hade varit att se att intrigen präglades i större uträckning kring den svårigheten.

Taylor Zakhar Perez & Nicholas Galitzine i Red, White & Royal Blue. Foto: Amazon Prime Video

Det är emellertid långt ifrån allt som ter sig platt i filmens handling. Exempel på det är när Alex och Henry, under en pressdag, ska berätta om sin icke-etablerade vänskap. De avslöjar både den ena osanningen efter den andra om varandra vilket skapar komik när de är långt ifrån överens om allt som sägs. Generellt under filmens gång går det att påstå att det romantiska tar överhanden medan det komiska ofta blir sekundärt och när det väl tittar fram är framtvingat och känns mer som en mindre bra sitcom med svaga punchlines.

Romantiska filmer med homosexuella par har blivit alltmer vanligt, där de mest kända titlarna från de närmaste åren får anses vara Carol (2015), Moonlight (2016) och Porträtt av en kvinna i brand (2019). Dock lyser de romantiska komedierna, med ett gaypar i huvudrollerna, med sin frånvaro. Kanske är denna filmen början på att vända den trenden.

”Red, White & Royal Blue” finns att streama på Amazon Prime Video från och med i dag, den 11 augusti.