Recension: Hazbin Hotel (säsong 1) – mörk humor i ny satsning

• Amazon Prime
19 januari 2024 kl. 18:01

Definitivt inte barnvänlig underhållning

Från YouTube-pilot till full tv serie – den animerade serien "Hazbin Hotel" kommer till Prime Video.

Vivienne Medrano
    Erika Henningsen, Stephanie Beatriz, Blake Roman m.fl.

I ett försök att hitta ett icke-vålds-alternativ för att minska helvetets överbefolkning öppnar Lucifers dotter, Charlie (Erika Henningsen), ett rehabiliteringshotell som erbjuder en grupp missanpassade demoner en chans till upprättelse. Den animerade serien är skapad av Vivienne Medrano (Helluva Boss) och pilotavsnittet släpptes på YouTube under hösten 2019, men släpps nu som en fullskalig TV-serie på Prime Video.

Vem sa att tecknade serier bara är för barn?

Jag har personligen alltid varit ett stort fan av animerade serier, men det är svårt att hitta tecknade serier som är anpassade till en mer vuxen publik utan att dra in på de estetiska aspekterna. Hazbin Hotel lyckades dock få bullseye på båda punkterna. Med en grupp av otroligt charmiga och intressanta karaktärer, vackra och flytande animationer, mörk humor och en balansgång mellan allvar och humor ackompanjerat med ett par väl utformade musikal ögonblick. Hur kan man säga nej till det liksom?

Redan efter de fyra första avsnitten känner jag mig investerad i historien och framför allt karaktärerna som är överraskande djupa för att vara tvådimensionella stiliserade demoner och jag kan inte vänta på att få se de resterande avsnitten. Låt dock inte den gulliga fasaden lura dig då Hazbin Hotel definitivt inte är en barnvänlig underhållning. Serien innehåller en hel del svordomar och tar upp vuxna ämnen som alkohol, droger och pornografi för att nämna några stycken, men trots det rymmer de korta avsnitten väldigt mycket charm och humor.

Till skillnad från serier som Family Guy eller BoJack Horseman, som också är riktade till en vuxen publik, har Hazbin Hotel fortfarande den där gnistan som finns bland många “barn”-serier som får den att kännas familjär och mysig på något sätt.  Helt klart en serie att rekommendera för alla serie-tittare där ute som inte riktigt vill växa upp, men som fortfarande är medveten om den allvarliga naturen som vuxenlivet innebär.

“Hazbin Hotel” finns nu att streama på Prime Video.