Recension: Gen V (säsong 1) – Så bra är The Boys-spinoffen

• Amazon Prime
27 september 2023 kl. 20:09

Stark start för Prime Videos "Gen V"

På fredag är det premiär för "Gen V". Filmtopps Eric Diedrichs tackar för en ny underhållande serie spetsad med snuskig samhällskritik.

Evan Goldberg, Eric Kripke, Craig Rosenberg
    Jaz Sinclair, Patrick Schwarzenegger, Lizzie Broadway m.fl.

När det kommer till uppföljare, reboots, remakes, spinoffer, sequels, prequels, requels och vad nu alla dumheter heter är jag sällan särskilt nyfiken och ännu mer sällan imponerad. När jag först fick höra att The Boys skulle få en spinoff suckade jag högt – alltså sådär jättehögt som får alla runt en att tänka "vad fan hände nu?". Fånigt kan tyckas, men så var det.

Efter att ha sett de tre inledande avsnitten av Gen V är det dags att krypa till korset. Starten är skitbra. Särskilt det inledande avsnittet som direkt visar att The Boys-andan inte har tummats på. Det är grovt, flippat och ja, ruggigt underhållande. De efterföljande två avsnitten är kanske inte riktigt lika vassa, men så brukar det också se ut i serievärlden. Man öppnar starkt, slänger ut lite olika trådar och drar sakta åt snaran runt tittaren för att bjuda på en rafflande final.

Äntligen! Här är första teasern till The Boys-spinoffen Gen V
Det är dags att välkomna de nya hjältarna i "Gen V". Foto: Prime Video

En superhjälte utan mobil – hur ska det gå?

Gen V utspelas någonstans under förra The Boys-säsongen, men på en internatskola for "supes" – alltså människor med superkrafter. I fokus står Marie Moreau (Jaz Sinclair), som efter att ha upptäckt sina krafter på det mest tragiska av vis har siktet ställt på att bli bäst i plugget och således säkra sig en plats bland den mytomspunna superhjältegruppen "The Seven".

Men Marie är en outsider. Hon har ingen mobil och är ensam blind för det cyniska spelet som pågår bakom kulisserna. Hon fattar inte marknadsvärdet av antalet följare på sociala medier och tror naivt att det är den bästa hjälten kommer att rankas bland skolans elever. Nej, det gäller att marknadsföra sig – att vara den bästa produkten. Inget annat.

Gen V
Se upp för Cates händer. Foto: Brooke Palmer / Prime Video

Samhällssatiren är ständigt närvarande

Gen V fortsätter med andra ord att förvalta den samhällssatir som The Boys har gjort sig känd för, men låter oss den här gången se hur landets ungdomar försöker förhålla sig till en cynisk värld styrd av företag. På skolan blir Marie snart bekant med andra begåvade tonåringar, som sin osäkra rumskompis Emma (Lizzie Broadway), skolfavoriten "Golden Boy" (Patrick Schwarsenegger), queera Jordan/Justine (London Thor, Maia Jae Bastidas), som kan växla mellan att vara kvinna och man, samt Cate (Maddle Philips), som så fort hon lägger sin hand på dig kan få dig att göra precis vad hon vill.

Men en oväntad vändning visar sig snart äga rum och ungdomarna, som först har svårt att komma överens, måste inte helt oväntat lära sig att samarbeta. Och den resan är jag inte lite sugen på att vara en del av.

"Gen V" har premiär på Prime Video fredagen den 29 september.