Recension: Citadel (säsong 1)

• Amazon Prime
27 april 2023 kl. 16:04

En av historiens största TV-satsningar har landat

Snart är det premiär för "Citadel" på Amazon Prime Video. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att serien är underhållande, men framförallt på grund av huvudrollsinnehavarnas charm-kapital.

David Weil
    Richard Maddan, Priyanka Chopra Jonas, Stanley Tucci, Lesley Manville m.fl.

Snart är det premiär för Amazons dundersatsning Citadel, som är den näst mest påkostade serien i historien och vars ambitioner är sanslösa. Utöver flaggskeppet produceras två parallellserier i Indien och Italien och gissningsvis på flera platser runt om i världen. Den 27 april släpps två av sex avsnitt och jag har fått ta del av de tre första.

Att Amazon väljer att göra flera serier parallellt är ett udda koncept som i det här fallet kanske faktiskt kan fungera. Med David Weil som showrunner och Marvel-regissörerna Anthony och Joe Russo som producenter, får vi här följa med på en global spionhistoria om den mytomspunna organisationen Citadel – en underrättelsetjänst som står över alla andra och agerar helt utan politiska motiv med mänsklighetens bästa i fokus. Gissningsvis kommer de olika serierna att följa olika agenter.

Citadel
Priyanka Chopra Jonas i Citadel. Foto: Amazon Studios

Som Marvel fast med stiliga kostymer och snygga klänningar

Richard Madden och Priyanka Chopra Jonas spelar Citadels hetaste (och förmodligen snyggaste) spioner – Mason Kane och Nadia Sinh. När vi introduceras för dem är de på ett hemligt uppdrag på ett tåg i de italienska alperna. Men plötsligt går något mycket fel. Terroristerna vinner, tåget sprängs. Mason och Nadia överlever men förlorar sina minnen. Långt senare kallar Citadels "briljanta" techkille Bernard (Stanley Tucci) på dem – världen måste räddas och toppagenterna måste illa kvickt minnas hur man gör.

Det är tur att David Weil har fått med sig tre så här pass karismatiska skådespelare som, med glimten i ögat, är ständigt underhållande att följa. Tre avsnitt in är det deras självklara utstrålning som är den främsta anledningen att titta vidare. Jösses, vilket charm-kapital! Äventyret i sig är det inget fel på, men än så länge finns det inte heller någonting som utmärker sig. Manuset består främst av gamla troper och världen som målas upp är förvånansvärt svartvitt i en genre som gärna rör sig i komplexa gråzoner med luriga dubbelspel. Citadel är mer eller mindre som Marvel fast med stiliga kostymer, snygga klänningar och James Bond-homager. När jag, liksom många andra, hoppades på att Russo-bröderna skulle ta sig an den politiska thrillergenren efter att de så skickligt doppade tårna i den med Captain America: Winter Soldier, var det inte detta jag hade i åtanke.

Richard Madden i Citadel
Richard Madden i Citadel. Foto: Amazon Studios

Richard Madden imponerar med en "jäkla naturkraft"

Tre avsnitt kvarstår och jag tror (och hoppas) att Citadel kommer att bli mer komplex under resans gång, men i skrivande stund lever den helt enkelt inte upp till hypen. Med det sagt är det fortfarande underhållande. Inte minst lockar Stanley Tucci till många skratt och Richard Madden visar på en jäkla naturkraft, som jag helt hade missat att han besatt. Rolig. Charmig. Allvarlig. Det finns också en del dramatiska sekvenser där han är helt lysande. Perfekt uppvärmning till att axla rollen som nästa James Bond (hoppas, hoppas, hoppas!).

För att Citadel ska bli värd att följa i ett antal år framöver behöver det göras en del förändringar och det framförallt på manussidan. Tempot är för högt och dramat för uppvridet. Actionscener avlöser varandra på löpande band medan huvudrollskaraktärerna hoppar mellan olika världsstäder ungefär en gång var femte minut. Det känns mest som en show off för att demonstrera hur ofantligt mycket pengar som har pumpats in i säsongen. Och när det ska vara dramatiskt, som scenerna med den korrupta politikern Dahlia Archer (Lesley Manville), är det nästan parodiskt over-the-top. Vi fattade hur genomond hon var redan i första scenen, ingen idé att fortsätta måla upp henne som självaste satan i varenda sekvens hon är med i.

"Citadel" har premiär på Prime Video den 28 april.