One Night in Miami (2021). Foto: Amazon Prime

One Night in Miami (2021)

• 1h 54min
  • Amazon Prime
16 januari 2021 kl. 19:01

En underhållande och välskriven historielektion.

Regina Kings regidebut "One Night in Miami" är en både gripande och underhållande återgivelse av tungviktsmötet mellan några av de mest inflytelserika männen i modern tid. Stundtals tappar filmen tempo och blir väl långsam, men det vägs i slutändan upp av ett välskrivet manus.

Regina King
    Kemp Powers
    Kingsley Ben-Adir, Eli Goree, Aldis Hodge, Leslie Odom Jr. m.fl.
One Night In Miami

One Night in Miami berättar historien om hur soulsångaren Sam Cooke (Leslie Odom Jr.), medborgarrättskämpen Malcom X (Kingsley Ben-Adir), den amerikanske fotbollspelaren och skådisen Jim Brown (Aldis Hodge) samt boxaren Cassius Clay (Eli Gore) träffas på ett hotell efter att Clay (senare känd som Muhammad Ali) vunnit världsmästartiteln i boxning i Miami år 1964. De fyra giganternas möte ägde rum på riktigt men vad som då sades mellan dem har aldrig kommit ut. Därför är filmens dialog ren fiktion, skriven av Kemp Powers och baserad på en pjäs han tidigare gjort.

Till skillnad från pjäsen, som endast utspelar sig inuti det hotellrum där ikonerna samlas för att fira Clays seger, utspelar sig filmen också i andra miljöer. Under en snygg prolog visas fyra olika ett utdrag ur respektive mans resa fram till mötet i Miami, där presentationen påminner om fyra tematiskt sammankopplade kortfilmer. Dessa är riktigt effektiva i sättet de knyter an till mötet, samtidigt som de både ger en bakgrund och en indikation på var de fyra vännerna befann sig mentalt innan träffen. Starkast i sammanhanget är utan tvekan segmentet som är kopplat till Jim Brown. I en djupt drabbande sekvens besöker han en gammal bekant på ön St Simmons i Georiga som sökt honom via hans mor. Under fem minuter skildrar regissören Regina King här rasism och segregation på ett sällsynt träffsäkert sätt.

Trots att One Night in Miami visserligen erbjuder fler miljöombyten än pjäsen, utspelar sig fortfarande en stor del av handlingen inne i själva hotellrummet. Till en början var jag skeptisk; vissa scener hade behövt trimmas till i klipprummet, men allt eftersom drogs jag in i filmens rytm. Mycket tack vare Kemp Powers briljanta dialog. Jag kastas hela tiden mellan skratt och vemod. Med en mindre kompetent manusförfattare hade filmen säkert varit en långsam och predikande historia, men tack vare Powers sylvassa penna slipper vi det. Istället blandas rappa populärkulturella referenser från 60-talet med sylvass samhällskritik på ett organsikt sätt.

Därtill levererar samtliga skådespelare. Kingsley Ben-Adir, som spelar Malcom X, har rättmätigt fått mycket beröm för sin explosiva rollinsats. Bäst är dock Leslie Odom Jr. i rollen som Jim Brown. Hans skådespel är mer nedtonat och naturalistiskt eftersom hans karaktär agerar som en sorts balansvåg mellan Malcom X och den hetsige Sam Cooke. I en rättvis värld bör Odom Jr. vara en god kandidat till en Oscar för bästa manliga biroll.

Sammantaget är "One Night in Miami" på Amazon Prime ett riktigt bra drama som borde ses. Bli inte avskräckt av den allt annat än färgstarka trailern. Och tro för allt i världen inte att det här endast är en moralisk peka-finger-historia. Filmen är rolig, träffsäker och intressant på samma gång.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!