Recension: On a Wing and a Prayer (2023)

• 1 tim 42 min
  • Amazon Prime
07 april 2023 kl. 10:04

Ett haltande drama om verkliga händelser

Filmen “On a Wing and a Prayer” som har premiär 7 april på Amazon Prime Video är en överlevnadsfilm baserad på verkliga händelser. Även om den utspelar sig ombord på ett plan når den inga höjder alls vad gäller det mesta och är en film att skippa i påsk.

Sean McNamara
    Brian Egeston
    Dennis Quaid, Heather Graham, Jesse Metcalfe, Rocky Myers m.fl.
Doug (Dennis Quaid) och Terri (Heather Graham). Foto: Amazon Prime Video

Ödet ligger i Guds händer

Huvudkaraktären Doug White (Dennis Quaid) är baserad på en man med samma namn som råkat ut för händelserna som utspelar sig i filmen. Doug och hans familj, frun Terri (Heather Graham) och deras två döttrar, ska flyga hem till Louisiana efter Dougs brors begravning i Florida. I det lilla flygplanet befinner sig enbart familjen och en pilot. Efter att piloten plötsligt dör blir det upp till Doug att flyga planet och med hjälp av ett antal flygkontrollanter försöka landa.

Terri måste agera andrepilot bredvid sin man, han som flugit ett plan en gång tidigare i sitt liv och nu måste rädda livet på sin familj. Den ena dottern har nötallergi och har fått i sig choklad som innehåller nötter, vilket skapar ännu mer dilemma. Under färdens gång ställs de inför oväder och trasiga mobiltelefoner och familjen lägger sitt öde i Guds händer.

Känns för det mesta påtvingat

Det är inte mycket som flyger i On a Wing and a Prayer förutom planet de sitter i. Den förutsägbara handlingen att en man lyckas manövrera ett plan för att rädda passagerarna ombord har redan gjorts, bättre och baserat på verkliga händelser dessutom. Mycket av det som sker är av ren slump och det mesta känns påtvingat. Även om det är baserat på saker som faktiskt skett, och de i så fall var slumpmässiga även i verkligheten, fungerar just dessa inte på film. Att det är en man som redan flugit, om än ett mindre plan, som måste ta över som pilot eller att dottern råkat få i sig någonting med spår av nötter i just i den här situationen. Och att en av flygkontrollanterna bara råkar känna en pilot som själv förlorat hela sin familj i en flygolycka och nu minsann ska rädda den här familjen. En mobil som går sönder så all kontakt förloras. Det vill vara så dramatiskt fast det inte alls blir dramatiskt.

Vissa scener utifrån planet ser dessutom alldeles för overkliga ut, som att inte tillräckligt lagts på specialeffekter för att det ska se så äkta ut som möjligt. Då känns det inte ens som att skaparna själva tar det här seriöst.

Blir bara en axelryckning

Med så pass namnkunniga skådespelare som Dennis Quaid, Heather Graham och Jesse Metcalfe förväntade man sig mer än det bristfälliga skådespelet som visas upp. Det finns ingen kemi mellan det äkta paret och det mesta känns bara haltande. Enda stunden under filmens gång som man känner någonting för karaktärerna är mot slutet när allting ställs på sin spets och tempot äntligen trappas upp, men de fem minuterna räcker inte för att rädda upp resten.

Filmen utspelar sig på påskdagen, Easter Sunday som den heter i USA, och händelserna ligger därför rätt i tid med tanke på hur mycket fokus det är på religion och böner. Även om det inte sägs rätt ut så vill filmen förmedla budskapet att detta var ett mirakel. Att allt handlar om familjens böner, i och med att det var just under påsken det skedde och att så mycket sammanträffanden på en och samma gång gör historien otrolig. Och självfallet är historien otrolig eftersom den inträffat på riktigt, men som det porträtteras här blir det bara en axelryckning.

On a Wing and a Prayer är en återberättelse om överlevnad som är helt klart gripande. Utförandet och skådespelet däremot är under kritik och eftersom det är en historia som berättats förr resulterar det i att filmen inte är värd ens tid.

"On a Wing and a Prayer" finns att se på Amazon Prime Video från och med den 7 april.