My Best Friend's Exorcism (2022)

• 1 tim 37 min
  • Komedi, Skräck
  • Amazon Prime
01 oktober 2022 kl. 10:10

Demon drivs ut ur tonårstjej i komisk skräckfilm

Tonårslivet kan vara tufft nog, utan att ha en demon i sig. Först förstår dock ingen av Gretchens vänner att hon är besatt utan tror bara att hon är ett jobbigt tonårssvin i Damon Thomas 80-talsinpirerade rulle.

Damon Thomas
    Jenna Lamia
    Elsie Fisher, Amiah Miller, Rachel Ogechi Kanu m.fl

Bästa vännerna Abby (Elsie Fisher) och Gretchen (Amiah Miller) gör allt tillsammans och är som systrar, även om deras familjer ser väldigt olika ut. Abbys låginkomstfamilj skiljer sig på flera plan från Gretchens rika familj. Familjernas likheter är egentligen bara att deras döttrar båda går i den privata katolska skolan i området. En skola där Gud är i centrum och mer eller mindre allt är syndigt. Speciellt att dricka alkohol och ta droger.

Men det är precis vad Abby och Gretchens kompisgäng bestämmer sig för att göra en sommarkväll. De åker ut till en stuga vid en sjö och testar LSD och leker med ett Ouija-bräde. Vid stugan ligger ett övergivet hus där det sägs att ett satanistiskt mord ägt rum. Abby och Gretchen bestämmer sig för att gå in i stugan. Efter besöket i den övergivna stugan börjar Gretchen bete sig konstigt, men ingen fattar riktigt varför. Har hon blivit attackerad i stugan, är hon bara ett svin eller är det något mycket mörkare än så? Som titeln avslöjar krävs till slut en exorsism för att Gretchen ska bli som vanligt.

Balanserar bra hela vägen i mål

My Best Friend's Exorcism överraskar och imponerar verkligen. Till ytan ser det ut som ännu en svag tonårsfilm i mängden som streamingtjänsterna dagligen öser ut. Men Damon Thomas film är bättre än mycket annat som släpps för streaming. Dessutom håller den hela vägen från start till mål. Något som många filmer nu för tiden har mycket svårt för att lyckas med. Låt inte den lite småtöntiga titeln avskräcka er från att se detta ungefär 90 minuter långa charmpaket, för det är verkligen en film som är värd att se. Oavsett om man gillar skräckfilmer eller inte.

Det är nämligen en film som varken är en renodlad komedifilm eller skräckis. Den balanserar i en märklig gråzon mellan dessa två vilt olika genres. Just balanserar är något som filmen verkligen lyckas med på flera plan. Den är rolig, men blir aldrig "för" rolig eller har särskilt många scener där man skrattar högt. Samtidigt är det en småkul film som inte blir överdriven eller töntig. Den är också läskig, men aldrig skräckfilmsläskig. Slutligen tar den sig också på lagom stort allvar. Den blir inte för överdriven som en parodifilm, men den vet också med sig att den inte är särskilt seriös eller allvarlig. En fin balans helt enkelt.

Balansen återkommer också i det charmiga 80-talstemat som genomsyrar filmen baserad på Grady Hendrix populära novell. Temat blir dock aldrig för påträngade eller överdrivet, utan ligger - just det - på en fin balans och på en alldeles lagom nivå. Lagom är också vad man lyckats göra med filmens budskap om vänskap det är inte för påträngande och finns alltid kvar genom hela filmen. Det är verkligen en fin vänskap som Gretchen och Abby har, som båda spelas av skådespelare som håller en stark nivå. Precis som allt annat i denna charmiga och trevliga komediskräckis, med en hel del spyor och andra viktiga skräckelement.

Oavsett vad du tycker om skräckfilmer eller tonårsfilmer så är My Best Friend's Exorcism en film som sticker ut i mängden av streamingtjänsternas vanligtvis rätt svaga utbud. Den håller sig hela tiden på rätt nivå på alla parametrar och balanserar sig till slut i mål på en stark trea. Helt klart en sevärd film med andra ord.