Recension: Medellín (2023)

04 juni 2023 kl. 18:06

Bisarr fransk blandning av Baksmällan och Narcos

Medellín är en riktigt knasig fransk actionkomedi som blandar Baksmällan och Narcos på ett väldigt bisarrt vis. Det funkar för det mesta rätt bra.

Franck Gastambide
    Franck Gastambide & Charles Van Tieghem
    Ramzy BEdia, Franck Gastambide, Anouar Youbali, Raymond Cruz m.fl.

Reda (Ramzy Bedia) är en riktigt tuff förortskille som spenderar mycket av sin tid i boxningsgymmet tillsammans med sin bäste vän, Stan (Franck Gastambide). Hans bror, Brahim (Brahim Boouhlel), är ett stort fan av den ökände colombianske kartelledaren Pablo Escobar. Han försöker till och med se ut som den lille colombianen och försöker vara någon sorts influencer. När han är på besök i Medellín i Colombia ringer han Reda och säger att han har kidnappats av kartellen. Reda bestämmer sig genast för att ta saken i egna händer. Han ber sin bäste vän och sina tuffa gymkompisar om hjälp, men den enda som dyker upp, utöver Stan, är den kortvuxne Chafix (Anouar Youbali).

Raymond Cruz, här som Tuco i Breaking Bad, spelar skurken i Medellín. Foto: Netflix.

Skruvad fransk actionkomedi

"Medellín" är en skruvad actionkomedi med knasiga karaktärer. Filmen leker med bland annat machismo, manlig vänskap och klassiska stereotyper. Reda ser sig själv som en riktig macho-kille, men det blir snart uppenbart att han och hans kompisar har tagit sig vatten över huvudet. Det skojas lite med det faktum att Chafix är kortvuxen, men det största skämtet är kanske att han, trots sin funktionsvariation, är den enda av Redas gymkompisar som ställer upp när Reda behöver hjälp. Några av de största skratten kommer av att Reda och Stan råkar glömma Chafix ett par gånger i stridens hetta.

Den amerikanske skådespelaren Raymond Cruz, mest känd som den labile knarkbaronen Tuco i "Breaking Bad", upprepar mer eller mindre sin roll från nämnda serie. Trots att det är en publikfriande rollsättning, kommer ni inte höra mig klaga. För Cruz är lika bra som han alltid är. Och han är inte den enda kända amerikan som dyker upp i en mindre roll. Mer än så säger jag inte, för jag vill inte förstöra överraskningen.

Slätstruket manus

"Medellín" har dock ett antal brister, som gör att betyget inte blir högre än en trea. Manuset känns bitvis rätt slätstruket och många av de verbala skämten faller platt. Filmens slut känns dessutom helt fel, som om regissören bestämde sig för att ha ett seriöst actionslut istället för att löpa linan ut med filmens knasiga ton.

"Medellín" är som en bisarr blandning av "Baksmällan" och "Narcos". För det mesta funkar det riktigt bra när tre vänner, som egentligen är tre helt vanliga killar, tar sig an sina problem på det enda sättet de vet; med ett stort mått machismo. Filmen är dessutom någorlunda påkostad, så actionsekvenserna är både spännande och roliga.

"Medellin" finns nu att streama på Amazon Prime Video.