Dating Amber (2021)

• 1 tim 32 min
  • Amazon Prime
Sebastian Hansson
Uppdaterad 11 februari 2021 kl. 11:02 | Publicerad 09 februari 2021 kl. 16:02

Ett bubblande lyckopiller.

Amber och Eddie bestämmer sig för att låtsas vara tillsammans, bara för att slippa anklagelserna om att vara gay. "Dating Amber" är en förvånansvärt varm och skruvad film om att växa upp i ett homofobiskt 90-talsirland med två klockrena skådisar i huvudrollerna.

David Freyne
    David Freyne
    Fionn O'Shea, Lola Petticrew, Sharon Horgan, Barry Ward m.fl.

Komma ut-genren inom HBTQI-filmer är en djungel av tuff konkurrens. På ena sidan har vi lättsmälta men finstämda Love, Simon och på andra sidan finns O'boy-realistiska svenska dramat Fucking Åmål som redan 1997 gjorde slag i saken. Någonstans i grytan finns också de allvarsamma dramerna Blå är den varmaste färgen samt mästerverket Call my by Your Name. Vissa av dem har enbart fokus på själva komma ut-biten medan andra fokuserar mer på själva kärlekshistorien.

Dating Amber lutar definitivt mer åt Love, Simon-hållet då temat att inte passa in och att inte våga berätta sanningen om sin sexuella läggning står i fokus. Dessutom är den gjord med en stor dos humor och värme. Det finns svärta, absolut, men det skildras i ljusa färger och till tonerna av indiepop.

Filmen utspelar sig i mitten av 90-talet i en irländsk småstad där tonåringarna Amber och Eddie bor. Ingen av dem vill erkänna för samhället runtomkring att de är gay eftersom framförallt Eddies pappa är en militant karl av den gamla skolan som menar att armén är det som gör män av pojkar. Heteronormen ger de båda ett stort långfinger med andra ord. För att göra sig av med alla glåpord som kastas på dem i skolan kommer de därför på den lysande idén att bli tillsammans – på låtsas.

"Förbluffande fin skildring av vänskap."

Det är i denna premiss som Dating Ambers stora styrka vilar för den ger de båda huvudrollerna gott om utrymme att interagera med varandra. Fionn O'Shea och Lola Petticrew är snudd på perfekta i sina roller och de har en underbar personkemi mellan sig. Även om den tystlåtne killen och den lätt galna, men smarta, tjejen känns igen från till exempel Netflix-serierna The End of the F***ing World och delvis Sex Education skildras det här med en sådan värme och välskriven dialog och jag inte bryr mig att jag kanske har sett det en eller två gånger tidigare. Ooriginalitet behöver definitivt inte betyda dåligt.

Trots att filmen kanske inte bjuder på så mycket nytt under solen inom genren är den rakt igenom gjord med stor innerlighet. Kontrasten mellan amerikanska high school-filmer, där nästan varenda unge är modellsnygg, är underbar då Eddie och Ambers klasskamrater går runt i de mest gräsliga 90-talskläderna. Allt är lite tillskruvat, lite större än livet självt. Dating Amber eftersträvar kanske inte att vara den mest realistiska skildringen av att komma ut, men dess ton och budskap lyckas ändå träffa rätt. Förutom just skildringen av att vara gay i ett rätt så homofobiskt samhälle är det en förbluffande fin skildring av vänskap.

Mitt största klagomål, förutom att den kanske känns en smula ooriginell, är slutet som känns onödigt melodramatiskt. Jag kan till viss del köpa karaktärernas beteende men flera trådar lämnas obesvarade vilket inte känns helt rättvis mot en del av birollerna.

Trots den tuffa konkurrensen i genren lyckas "Dating Amber" på Amazon Prime stå stadigt tack vare sin värme och humor. Ett trivsamt lyckopiller.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!