Recension: Awareness (2023)

Uppdaterad 20 oktober 2023 kl. 12:10 | Publicerad 13 oktober 2023 kl. 15:10

Wannabe-superhjältefilm som blir bättre med välvilliga tolkningar

"Awareness" är Prime Videos nya sci-fi-satsning som inte imponerar på Filmtopps recensent – bortsett från en (eventuellt) fascinerande vändning mot slutet.

Daniel Benmayor
    Daniel Benmayor, Ivan Ledesma
    Carlos Scholz, María Pedraza, Pedro Alonso, Óscar Jaenada, Lela Loren m.fl.

Under de första två tredjedelarna av filmen planerade jag att skriva en hämningslös sågning och beskriva Daniel Benmayors superhjältethriller Awareness som ett fantasilöst, humorbefriat, uselt skådespelat spanskt försök till att kopiera filmer såsom X-Men, The Matrix och Inception. Sen kom vändningen, och mitt eventuella missförstånd av en kniv-mot-halsen-scen som kan höja betyget betydligt om det inte är en ren önsketolkning.

Recension: Awareness (2023)

Awareness kretsar kring den mäktige men miserable tonåringen Ian (Carlos Scholz), oväntad son till två spioner som under kalla kriget modifierades genetiskt till att bli förnimmare (en sorts supermänniskor med förmågan att skapa illusioner, äntra andras minnen och kontrollera andras vilja), och hans försök att navigera mellan två olika sidor: Awareness, en sammanslutning av förnimmare som försöker rädda världen genom att kontrollera politiker, och The Agency, som vill eliminera alla förnimmare i demokratins namn.

Gränslöst, grundlöst allvar

Filmen tar sig själv på nästan äckligt allvar. Skurkar spatserar runt i eleganta rockar, backslick och uppåtnedvända u:n till munnar, det slåss och trollas närapå konstant, ondskefulla skratt i kallt belysta laboratorier ackompanjeras av stereotyp thrillermusik och flämt. Vi får se oräkneliga bistra nyllen och höra ett otal variationer av ”det här är mycket farligt”, men utan någon förklaring till varför. De stridande sidornas motiv förblir outforskade och filmen saknar det psykologiska djup som krävs för att göra idén om en organisation som kämpar mot medium för att försvara demokratin rättvisa... Inga idéer utforskas överhuvudtaget.

Ian begåvas naturligtvis med ett kärleksintresse, den blonda och extremt kampsportsbegåvade Esther (María Pedraza) som ger honom valet att bli dödad av henne eller låta henne hjälpa honom. Han faller pladask och låter henne bestämma allt.

Awareness (2023)

I sista tredjedelen av filmen tar kvaliteten en u-sväng och går från att vara katastrofalt medioker till att bli intressant på många vis. Skådespeleriet blir snäppet bättre, scenerna bättre koreograferade och spännande teman tas upp kring vad som utgör en riktig pappa när Ians pappakandidater försöker ta kål på varandra.

Exotifiering av övernaturlighet på bekostnad av allt annat

Om Ian själv hade fått summera filmen hade han kanske sagt att regissören Daniel Benmayor exotifierar hans superkrafter på bekostnad av allt annat. Han hade nog hävdat att det läggs fjantigt mycket speltid och entusiasm på att fånga hans förmågor och uttryckt besvikelse över hur lite hans och omgivningens tankar och känslor utforskas, att ingen ordentlig förklaring ges till vad striden handlar om och att hans älskade Esther som tar upp så många minuter inte verkar ges någon annan funktion än fan-service – noll bakgrundsinformation om henne ges.

Spoiler-varning apropå önsketolkningen som hade kunnat höja filmens betyg

I slutet av filmen tar Ians biologiske pappa (Óscar Jaenada) fast Esther och hotar med att skära halsen av henne om inte den rasande Ian sänker sitt vapen. Men då kommer dr. Adriana (Lela Loren, en karaktär som syns mycket men vars funktion och identitet aldrig förklaras) och hävdar att Esther bara är en illusion som hans pappa skapat.

Ian får en förkrossande flashback av all tid som förflutit sedan han träffat Esther. Gråtande och med en vrede som verkar vara riktad mot Esther (för att hon fått honom att tro att hon finns och därtill älskar honom) skjuter han trots Esthers och pappans protester. Pappan faller, varpå en tårfylld Esther går fram till Ian, omfamnar honom och lägger huvudet mot hans axel.

Wow, ett figment av pappans fantasi fick eget liv och känslor för Ian, tänker jag. Undrar om Esther är arg över att Ian sköt sin pappa eftersom hennes liv är avhängigt hans sinne? Jag väntar mig att hon ska dunsta så fort pappan dött. Men det gör hon inte. Hon syns i nästa scen, och nästa, som vanligt. Fick hon ett eget liv oberoende av sin skapare – eller önsketolkar jag bara fram något intressant, eftersom det hittills varit rätt tamt? Om Esther är helt verklig finns det inget som stoppar filmen från att kännas tråkig.

"Awareness" finns nu att streama på Prime Video.