Bild på Hero Fiennes Tiffin och Josephine Langford från filmen After We Collided.

After We Collided (2020)

• 1 tim 45 min
  • Drama, Romantik
Uppdaterad 18 september 2020 kl. 11:09 | Publicerad 09 september 2020 kl. 20:09

Som en lång reklamfilm för unga vuxna.

"After We Collided" är den andra filmen baserad på Anna Todds bokserie om kärlek mellan unga vuxna. Som en direkt fortsättning på förra årets magplask "After" erbjuder filmen inget nytt. Tittaren bjuds på samma kombination av klichéer, dåligt skådespel och halvdana sexscener.

Roger Kumble
    Anna Todd och Mario Celaya (manus), Anna Todd (förlaga)
    Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Dylan Sprouse, LouIse Lombard m.fl.

Mängden filmer i "Young Adult"-genren har ökat de senaste åren. Exempelvis har Netflix producerat filmserien Till alla killar jag gillat (2018). After We Collided, den andra filmen i serien baserad på Anna Todds böcker, rör sig i samma område. I likhet med genrens övriga titlar innehåller filmen kärlek, sex och känslostormar som kolliderar. Problemet är att After We Collided har förbannat svårt med att tilltala tänkt målgrupp. Den är för explicit för tonåringar och för barnslig för unga vuxna. Sexscener i duschen varvas med att karaktärer halsar tequila-flaskor vid minsta konflikt. Som en Fifty Shades of Grey för millenniegenerationen.

Filmen tar vid där After (2019) slutade. Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin) och Tessa Young (Josephine Langford) är inte längre ett par. De tampas med situationen på olika sätt. Hardins tidigare svek plågar honom starkt och Tessa har i sin tur svårt att förlåta. Tessa får en praktikplats på ett bokförlag och träffar Trevor (Dylan Sprouse), en frisk fläkt som får svartsjuke Hardin att återvända in i hennes liv. Därefter skildrar filmen deras dysfunktionella relation. Ett uppbrott puttrar återigen under ytan samtidigt som Hardin och Tessa har svårt att slita sig från varandra.

Till och med sexscenerna bjuder på parodisk produktplacering.

Hero Fiennes Tifiin och Josephine Langfords imponerar inte i platta roller. Foto: CalMaple

Filmen är en klassisk kärlekshistoria. I en sekvens pratar Hardin direkt in i kameran och berättar att filmen skiljer sig från kärleksporträtt hos Shakespeare. Dock är det bara en lek med tittarens förväntningar. After We Collided är en film som följer genrens mall till punkt och pricka. Hur som helst slutar liknelserna med Shakespeare där. Istället påminner filmen om en överdramatiserande såpopera på MTV. Flertalet scener är rena reklamen. I de realistiska men utdragna sexscenerna zoomar kameran parodiskt in på ett välkänt varumärke. Vilket återupprepas flera gånger och snabbt blir tröttsamt.

Även skådespelarnas insatser för tankarna till platta tonårsserier. De båda huvudrollsinnehavarna har en trovärdig kemi men som enskilda aktörer håller de inte måttet. Dialogväxlingarna är krystade rakt igenom och birollskaraktärerna blir aldrig mer än färglösa karikatyrer. Dessutom är det porträtt som tecknas av unga vuxna rakt igenom förenklat. Historien är djupt förankrad i ett överklassperspektiv, där var och varannan student skryter med en cool industrilägenhet mitt i stan. Således är bilden som förmedlas inte representativ, vilket givetvis inte är ett krav. Dock hade det gjort filmen mer tillgänglig.

I slutändan är After We Collided en klichéfylld kärlekshistoria utan hetta. Mot slutet framkommer det att fler filmer är på väg. Undertecknad ser fram emot att inte se dem. Om inte plikten kallar, det vill säga.

För mer läsning, scrolla vidare! Spana också in vår lista med årets bästa filmer!