Advokaten

Advokaten (2018)

• 11 x 45 min
  • Drama, thriller
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 12 mars 2018 kl. 18:03

Den svensk-danska kriminalserien "Advokaten" övertygar.

Den Jens Lapidus-baserade tv-serien "Advokaten" visar att svensk tv är på uppgång, mycket tack vare samarbetet med grannlandet Danmark. Serien är en autentisk och aktuell skildring av den organiserade brottsligheten som sveper över landet, och ett måste för den kriminalknarkande seriekonsumenten.

Alexander Karim, Mimmi Kandler, Thomas Bo Larsen m.fl.

Författaren Jens Lapidus är en stilbildare. Med sin digra erfarenhet som brottmålsadvokat har han, tillsammans med en stor portion samhällskritik och ett originellt berättande fyllt av förorts-svenska, skapat en egen subgenre; Stockholm Noir. Framgångskonceptet är en hög igenkänningsfaktor som riktar sig till de flesta målgrupper och hans böcker har därför skördat stora framgångar, inte bara inte i Sverige utan även internationellt. Bland annat hittade jag för några år sedan Snabba Cash i en matbutik i Portugal.

Alexander Karim i tv-serien Advokaten.
Alexander Karim i Advokaten. Foto: Viaplay.

Jens Lapidus är tillsammans med filmskaparna Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth hjärnan bakom den svensk-danska kriminalserien Advokaten, och föga förvånade är den löst baserad på Lapidus egna erfarenheter som brottmålsadvokat. Han besökte filminspelningen under flertalet gånger i syfte att agera juridisk rådgivare för att förstärka trovärdigheten. Serien är producerad av SF och distribuerad av franska StudioCanal.

Handlingen är centrerad kring den unga advokaten Frank Nordling, skickligt spelad av Alexander Karim (Dying of the Light, Zero Dark Thirty). Som barn bevittnade han och systern Sarah (Mimmi Kandler) sina föräldrars död, ett mord arrangerat av den organiserade brottsligheten. Ärret efter föräldrarnas bortgång har plågat dem båda genom åren, men när Sarah, som nu arbetar som polis, får upp ett spår som kan lösa mordgåtan, tänds hoppet för upprättelse.

Serien är tänkt att stjäla tittare från den populära Gåsmamman. Men tillskillnad från Alexandra Rapaports stundtals överdriva kriminaldrama känns advokaten mer autentisk och bättre berättad; tempot är mer återhållsamt och ger tittaren andningspauser. Våldet från den organiserade brottsligheten känns väldigt aktuellt som just nu sköljer över vårt avlånga land.

Advokaten är skickligt fotograferad och det mörka, sterila ljuset som infinner sig när faran närmar sig, skallrar om Stockholm Noir. Skådespelarinsatserna är gedigna och känns inte lika teatraliska som tidigare varit en återkommande barnsjukdom inom svensk filmindustri. Den danska uppbackningen förstärker helhetsintrycket.

Den som förväntar sig en kriminalserie i Snabba Cash-anda lär bli besviken. Men den som däremot förväntar sig en autentisk skildring av den organiserade brottsligheten i Malmö/Köpenhamn, ackompanjerad av en spännande story och övertygande skådespelarinsatser, lär inte bli besviken. Serien är ett måste för den kriminalknarkande seriekonsumenten.

För tips på fler riktigt bra tv serier, kolla vår sammanställning.