Uppdaterad 09 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 18 december 2017 kl. 12:12

Accused är en utmärkt thriller om familjehemligheter.

Jacob Thuesen
    Kim Fupz Aakeson
    Troels Lyby, Sofie Gråbøl, Paw Henriksen m.fl.

Anklaget

Att bli oskyldigt anklagad för något är nog bland det värsta en människa kan tänka sig. Att bli oskyldigt anklagad för ett sexbrott är nog snäppet värre. Att ha en ljugande dotter som gör att familjen rivs upp med roten och att föräldern hamnar i fängelset är nog ingenting som de flesta ens kan föreställa sig. När jag läste handlingen till denna film på Netflix kände jag direkt att jag måste se den. Då jag har haft en liten Danmark-period i livet just nu vad gäller film gjorde att jag direkt lade till den på min watchlist.

När Henrik och Nina Christoffersons dotter Stine anklagar pappan för att ha utnyttjat henne sexuellt rivs hela familjen och deras band isär. Henrik förlorar jobbet och många av hans vänner vänder honom ryggen när de får reda på vad han är anklagad för. Stine flyttar ut till ett hem under en period vilket mamman Nina är starkt emot. Socialarbetarna som har tagit hand om Stine och försöker få familjen på banan igen agerar underligt och vill bara att familjen ska läka. De tror på Stine men allt förändras när de får reda på att hon har ljugit om liknande saker tidigare. Mer än så vill jag inte berätta.

Accused är en mycket bra film. Det känns som att filmskaparna verkligen vill spegla en familj med barn i tonåren och visa på att saker och ting sällan är vad det verkar som. Jag tror nog också att det är mycket vanligare att många familjer bär på hemligheter än vad man kan tro. En riktigt bra djupdykning i en familj med många små och stora hemligheter där, utåt sett, allting ser bra och fint ut. Bra jobb, bra umgänge, ”fin” familj. Med med en egen hemlighet.

Jag har inte själv barn men kan ändå känna det mörker som filmen utspelar sig i. Denna oerhörda smärta som många i filmen går igenom. Jag tror också att Accused visar på något som är viktigt och ligger i tiden. Att vi ofta lyssnar på den med auktoritet och att vi gärna misstror. Riktigt bra och samtidigt riktigt obehaglig.

Fredrik Redestad