7500 (2019)

7500 (2019)

• 1 tim 33 min
  • Thriller
27 augusti 2020 kl. 18:08

Klaustrofobin och realismen är påtaglig i Patrick Vollraths intensiva långfilmsdebut.

En komprimerad och högst klaustrofobisk flygplansthriller. Ja, så kan man kort och gott beskriva Patrick Vollraths fenomenala långfilmsdebut. Hela filmen bärs av Joseph Gordon-Levitt, som uppvisar skådespelarmässigt kraftprov i en roll inte många skulle klara av att gestalta övertygande.

Patrick Vollrath
    Patrick Vollrath, Senad Halilbasic
    Joseph Gordon-Levitt, Omid Memar, Aylin Tezel, Carlo Kitzlinger m.fl.

En av styrkorna i ''7500'', är det faktum att i stort sett hela filmen utspelas i cockpiten i ett flygplan som kapats av islamistiska terrorister. Denna komprimerade miljö, i kombination med den pressande situationen och att karaktärerna befinner sig tusentals meter upp i luften, leder till en av de mest klaustrofobiska filmupplevelserna jag haft på länge.

I bild nästan hela tiden är Joseph Gordon-Levitt i rollen som andrepiloten Tobias. Han uppvisar skådespelarmässigt kraftprov, långt ifrån den trista karaktären han gestaltade i usla Project Power (2020). Här tvingas han spela en man som hamnar i en helvetisk situation, med åtföljande, omänskliga dilemman ingen bör ställas inför. Det här är en roll som inte många skulle klara av att spela övertygande, men Gordon-Levitt lyckas med bravur. För det genomgående briljanta agerandet får nog ses som ett praktexempel på hur man som andrepilot bör agera när kaptenen dött och terrorister håller gisslan ute i kabinen. En annan - läs undertecknad - skulle troligen fått panik av bara helvete om man befunnit sig i hans sits.

''7500'' präglas av påtaglig realism.

7500 (2019)

Filmen präglas dessutom av påtaglig realism. När vi följer Tobias i cockpiten, med en medvetslös terrorist bredvid sig som han lyckats knocka och de andra bankandes på dörren utanför, slås jag av att händelseförloppet förmodligen skulle kunna se ut såhär om en liknande situation uppstod i verkligheten. Avsaknaden av filmmusik bidrar naturligtvis till känslan av realism. Visst, det är kanske sällsynt med någon som skulle klara av att hålla huvudet kallt på samma sätt som Tobias, men det gör inte ett liknande agerande mindre troligt. Han är helt enkelt fruktansvärd bra på sitt jobb, för trots de ofantligt svåra val han ställs inför, fortsätter han att kämpa.

Regissören Patrick Vollrath har även lyckats skildra situationen som uppstår mellan Tobias och en av kaparna - Vedat (Omid Memar) - på ett trovärdigt sätt. Vedat är en av de yngre gärningsmännen, en ung grabb som inte riktigt vet vad han har gett sig inpå. Deras samspel är riktigt bra och Vollrath har genom kompetent regi och ett stabilt manus (skrivet tillsammans med Senad Halilbasic) frammanat en känslomässig koppling emellan dem, utan att för den sakens skull försköna Vedats handlingar. Denna relation skulle i en mindre kompetent regissörs händer ha kunnat bli riktigt sentimental, men Vollrath är tvärsäker på sin films ton och vet att den inte hade gynnats av tårdrypande känslosamhet.

Filmer som utspelar sig på flygplan finns det rätt många av, oavsett om det handlar om nerviga thrillers (United 93, Red Eye), action (Non-Stop) eller ljummet drama (Sully). Den odödliga komedin Titta vi flyger ska dessutom inte förglömmas. Patrick Vollraths 7500 sticker definitivt ut som en av de mer klaustrofobiska och realistiska flygplansfilmer jag har sett. Den släpptes tidigare i somras på Amazon Prime, så om ni är sugna på en thriller som kommer att få er att bita rejält på naglarna, då är denna rulle ett givet val.

För fler recensioner och tips --> Scrolla vidare!