• 1 tim 54 min
  • Drama/Skräck
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 07 juni 2015 kl. 16:06
    Jonas Wolcher
    Jonas Wolcher, Brian Bell
    Malte Aronsson, Linus Karlgren, Ida Karolin Johansson m.fl.

På nationaldagen visades svensk filmhistorias första kanniballångfilm, Cannibal Fog, på Hagabion i Göteborg. En film som har hissats av art-house och gore-publiken men dissats av kultureliten. Och visst, det är ingen film för alla. Utöver våldet och de explicita sexscenerna är filmen gjord med mycket enkla medel och flera av skådespelarna är relativt nya framför kameran. Om du inte kan uppskatta filmens råhet så är förmodligen inte Cannibal Fog något för dig.

Michael (Karlgren) är en deprimerad och alkoholiserad sex- och porrmissbrukare. Vardagarna spenderar han fastklistrad framför datorn eller till sängs med kvinnor han lyckats ragga upp för ett nyp. Hängandes över sig har han sin religiösa familj som ständigt försöker få med honom till kyrkan i hopp om att Michael ska finna själslig ro i församlingen och Guds närvaro.

Genom ett av sina ligg, Lotta (Johansson), kommer Michael i kontakt med mästerkocken Albin (Aronsson). För Albin är mat som sex och inget får komma i vägen för hans njutningar. Det väldigt få vet är att Albin också är kannibal och att det fantastiska kött han glufsar i sig är människa. Efter att deras vägar korsas kommer Michael aldrig bli densamma…

Cannibal Fog är i stor utsträckning en film om mänskligt begär och ovanliga sexuella fantasier. Här diskuteras flera tabubelagda ämnen utöver de redan nämnda, bland annat vorarefili, önskan att bli konsumerad eller att konsumera en levande varelse. I filmen möter vi t.ex. självmordsbenägna Daniel som hela sitt liv har fått höra hur värdelös han är och lika länge fantiserat om att bli uppäten av någon och på så sätt vara till dennes njutning.

Cannibal Fog

Det finns något modigt och tilltalande med Wolchers blodiga djupdykning i sina karaktärers ovanliga begär som fascinerar mig, och det är just detta som gör att Cannibal Fog sticker ut. Ärligt talat kan jag säga att jag aldrig har sett en film som liknar denna, och det är ett bra betyg.

Filmens stora brist är emellertid att den många gånger känns ofokuserad. Ibland är det svårt att hänga med i svängarna och vissa frågetecken lämnas obesvarade. Filmens regissör, författare, producent m.m. Jonas Wolcher har själv sagt att han kommer att klippa om filmen en del. Ett bra beslut som kommer att lyfta filmens helhetsintryck.

Intervju - Jonas Wolcher och Malte Aronsson

Vad tyckte du om "Cannibal Fog"?