The Cloverfield Paradox kostade Netflix 50 miljoner

The Cloverfield Paradox kostade Netflix 50 miljoner

Sebastian Hansson
Uppdaterad 24 oktober 2019 kl. 13:10 | Publicerad 08 februari 2018 kl. 20:02

Filmen var inte en del av Cloverfield-universumet från början.

Netflix köpte "The Cloverfield Paradox" för runt 50 miljoner dollar för att få distribuera den. Producent J.J. Abrams berättar också att filmen inte var tänkt som en del i Cloverfield-universumet från början.

En av årets största filmöverraskningar kom under Super Bowl-finalen i söndags. I en av reklamsnuttarna visade det sig att den tredje filmen i Cloverfield-universumet gick att se på Netflix så fort matchen var slut. Filmen hade titeln The Cloverfield Paradox och detta var första gången som filmen överhuvudtaget visades upp.

Enligt källor till The Hollywood Reporter ska Netflix ha betalat Paramount runt 50 miljoner dollar för distributionsrättigheterna The Cloverfield Paradox. Paramount behåller dock rättigheterna till den kinesiska marknaden och bluray-och DVD-släpp.

Trots svaga recensioner misstänker många att filmen kommer bli en framgång rent tittarmässigt på grund av den omedelbara hype som skapades för filmen. NME.com spekulerar att Netflix gjorde Paramount en stor tjänst: "As a result, Paramount has made a profit for the movie – reportedly handing it to Netflix through fear of it flopping at the Box Office."

Under en frågestund på Facebook passade filmens producent, J.J. Abrams, på att svara på frågor om filmen.

Han bekräftade vad många antagit, nämligen att The Cloverfield Paradox inte var en del av Cloverfield-universumet från början. Filmen hette från början The God Particle och det var först halvvägs genom inspelningen som beslutet fattades. Filmen skrevs ursprungligen av Oren Uziel som en fristående film.

“While we were shooting, we were making adjustments”, berättar Abrams. “This was a movie that went through many different iterations as it went along.”

LÄS OCKSÅ: Nya Cloverfield skjuts upp

Många har undrat vad den röda tråden egentligen är mellan de tre Cloverfield-filmerna och enligt Abrams handlar det mera om ett tema. Han drar liknelsen till en nöjespark där filmerna är olika berg-och-dalbanor som alla har sin plats på Cloverfield-tivolit.

Gillade du "The Cloverfield Paradox"?

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL