Kritiken mot jul med Astrid Lindgren: ”Animerat skräp”

Kritiken mot En jul med Astrid Lindgren: ”Animerat skräp”

• SVT Play
Uppdaterad 27 december 2023 kl. 15:12 | Publicerad 25 december 2023 kl. 08:12

SVT:s nya julsatsning går inte hem fullt ut

I går fick svenskarna ta del av en ny tradition på SVT, "En jul med Astrid Lindgren". Den möttes främst av positiva reaktioner, men också en del kritik.

En jul med Astrid Lindgren är den största förändringen i SVT:s julsändning på många år. På julafton fick tittarna vid två tillfällen, klockan 09:00 och 14:00, ta del av en hel timmes lång programspecial som blandar nya animerade versioner på författaren Astrid Lindgrens filmatiserade verk med gamla klipp ur klassiker som Vi på Saltkråkan och Pippi Långstrump. Man hade också en övergripande otecknad berättelse om en familj där barnen träffar på den magiske typen Lustig-Gök.

Läsare kallar En jul med Astrid Lindgren för ”animerat skräp”

SVT har kommunicerat ut att En jul med Astrid Lindgren är för att stanna, att svenska folket kan räkna med den som en ny tradition på julafton. Lyckligtvis har premiären mötts av en hel del kärlek. Inte minst av Filmtopps krönikör Moa Andersson som uppskattar att man blandar klassiker med nya tappningar, och menar att det kan bli en ny härlig jultradition som lindrar den långa väntan på "Kalle". Vidare kallar Karolina Fjellborg Aftonbladet den för "stämningsfull, välgjord och fin" i sin krönika.

Bland tittarna kan vi se att reaktionerna varit mer delade. Medan många lyfter fram det som en väldigt mysig satsning, där vissa till och med anser det vara bättre än Kalle Ankas jul, finns det en hel del som inte övertygats av satsningen. Genom att läsa Aftonbladets långa chattflöde från julafton kan vi ta fram kontentan att man saknar själva Astrid Lindgren i specialen, och att man hade föredragit originalversionerna framför de nya animerade.

Nedan är ett axplock av de negativa röster som höjts mot "En jul med Astrid Lindgren":

"Hur kan SVT förstöra Astrid Lindgrens klassiska berättelser med dessa animerade skräpversioner?"

"Jag önskade bara att det hade varit A-L julfilmer och inte tecknat... gamla fina filmer som man vill minnas."