Sveriges första gröna biograflansering

Sveriges första gröna biograflansering

Filmtopp
Uppdaterad 06 januari 2020 kl. 14:01 | Publicerad 17 november 2019 kl. 14:11

Sveriges första klimatsmarta film

PRESSMEDDELANDE. Konceptutvecklarna på Smorgasbord Picture House gör slag i saken och presenterar Sveriges första klimatsmarta biograffilm: Tito och fåglarna.

Tito och fåglarna.
Foto: Smorgasbord Picture House.

 

Den animerade familjefilmen, som också invigde Göteborg Film Festivals barnupplaga i år, visar ett samhälle där människor slutar tänka själva och förlamas av skrämmande nyhetsrapporter. Filmens huvudperson, 10-åriga Tito, inser att någon måste göra något innan det är för sent och han anar att människorna tappat bort den viktigaste rösten av alla: naturen och fåglarnas sång.

Filmen har biografpremiär den 29 november, på den växande kommersiella högtiden ”Black Friday”.

– Ja, vi valde datum med omsorg, kommenterar Nils Andersson från Smorgasbord Picture House. En solidarisk och hoppfull julmånad kan inledas betydligt bättre än med mer konsumtionshysteri. I år inföll ”overshoot day”, den dag jordens förnybara resurser tog slut, tidigare än någonsin: den 29 juli. Men "Tito ..." är mer än en klimatfilm. Det är en film om att tänka själv, att stå emot alarmism, fake news och ytlighet. Som Greta säger så handlar det om att lyssna på vetenskapen – och naturen. Reella frågor i en magisk filmform, alltså.

Konkret innebär en klimatsmart biograflansering att distributören väljer annonseringsytor utifrån klimatpåverkan, tar ansvar för energieffektiva transporter, väljer bort plast och förpackningar, serverar vegetariskt och mjölkfritt på visningstillfällen och har medvetna samarbetspartners.

– Vi har fått bra uppbackning men förväntar oss sammantaget mer kritik än beröm, säger Nils. Det hör till sak att man hellre synar i jakt på fel än rätt hos dem som försöker något nytt. Att vara en "världsförbättrare” används som skällsord, men vår poäng är inte att vi är felfria, för det är vi inte, men vi manar till medvetenhet. Vi gör helt enkelt vad vi kan och om alla resonerar likadant kommer vi långt.

För att nå ut med filmen utan onödig klimatpåverkan krävs påhittiga tilltag. Just därför samarbetar man exempelvis med lådcykeltillverkaren Babboe och kommer att ha en kvittrande knallgul lådcykel som transportmedel och nav för både tävlingar och evenemang i Stockholm.

– Vi anser att Babboe, av föräldrar för föräldrar, är en bra symbol för hållbara städer och framtidens win-win.

Smorgasbord Picture House ligger också bakom ett nytt Sida-stöttat projekt kring hållbar kultur: Sustainable Site.

– Film är ett klimatsmart sätt att resa – kort och långt, till redan bekanta eller till helt nya platser. Kulturupplevelser skakar om människor och väcker engagemang, och det behövs. Kultur, demokrati och hållbar utveckling går hand i hand. Och inte minst därför har kulturproducenter och kulturförmedlare långtgående ansvar. Besökare ska kunna ge sig hän nuet – men maskineriet bakom måste se bortom här och nu och ta ansvar för där och sedan, kommenterar Smorgasbord Picture House initiativet.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL