Master of None säsong 4 – Detta vet vi

Filmtopp
Uppdaterad 24 maj 2021 kl. 09:05 | Publicerad 23 maj 2021 kl. 13:05

Har serien gjort sitt?

Efter en tredje säsong som sticker iväg rejält från de två tidigare är det frågan ifall vi får se Master of None säsong 4.

Recension – Master of None (säsong 3)

Den tredje säsongen av Master of None kom drygt fyra år efter säsong 2 och den är sannerligen annorlunda från vad vi tidigare sett. Aziz Ansari sägs den här gången ha varit duktigt inspirerad av Ingmar Bergmans klassiker Scener ur ett äktenskap. I tillägg har Ansari klivit åt sidan för att ge utrymme åt nya huvudroller. Så vad säger detta om serien, finns det skäl att tro på Master of None säsong 4?

En ytterligare säsong har inte blivit bekräftad. Och sett till seriens historik kan ett besked kring dess framtid komma att dröja ett bra tag. Vi förväntar oss inte att höra något konkret under 2021. Många var det som blev förvånade över att den tredje säsongen överhuvudtaget blev av, sett till att den föregående säsongen släpptes så tidigt som 2017. Skaparduon Aziz Ansari och Alan Yang verkar ha fått komma och gå som de velat. Men om så fortfarande är fallet känns inte riktigt lika givet...

Den tredje säsongen har nämligen ett avsevärt lägre betygsnitt per avsnitt, detta framkommer tydligt på seriens IMDb-sida där användarna får säga sitt. Blekast betyg står dessutom säsongens sista avsnitt för, som i skrivande stund har 5.9/10. För att ge perspektiv, så har den andra säsongens sista avsnitt mäktiga 9.0/10. Det ska dock sägas att det internationella kritikersnittet varit fortsatt högt med 75/100. Att fansen röstar ner säsongen kan mycket väl bero på dess konstnärliga avvikelser från föregående säsonger.

När kan Master of None säsong 4 tänkas komma?

Det här är inte din typiska Netflix serie där produktionstrycket hålls uppe in i det sista. Här har de uppenbarligen gett skaparna eget utrymme vad gäller att bestämma seriens öde. Ja, i det här fallet verkar det snarare handla om Ansari och Yang vill fortsätta skriva på serien för därefter låta Netflix avgöra om de ska få det ekonomiska stödet som krävs. Om Master of None säsong 4 blir av är det sannolikt att vi ser den som tidigast under 2023.

Filmtopp håller dig uppdaterad om seriens framtid.