The Last of Us-stjärnan om kritiken: "Det kanske var en dum idé"

Kritik mot Emmygalan – nominerade ickebinära Bella Ramsey till kvinnopris

18 juli 2023 kl. 08:07

Last of Us-stjärnans stöd efter nomineringen

Bella Ramsey från "The Last of Us" har blivit Emmynominerad till bästa kvinnliga skådespelare. Det får folk att reagera eftersom hen identifierar sig som ickebinär.

HBO:s nya satsning "The Last of Us" är en av årets största succéer på seriefronten, vilket till stor del har att göra med dess fantastiska skådespelarprestationer som engagerar oss i huvudkaraktärerna. Den första säsongen har nominerats till hela 25 stycken Emmys, och Bella Ramsey som spelar Ellie Williams sitter på en av dem. Nu har kritik riktats mot galan eftersom att Ramsey nominerats i kategorin för bästa kvinnliga huvudroll – trots att hen identifierar sig som ickebinär.

Kritik mot Emmygalan – nominerade ickebinära Bella Ramsey till kvinnopris

Redan långt innan nomineringarna till Emmygalan skulle utannonseras gick Bella Ramsey ut som ickebinär. I maj månad pratade skådespelaren med Vanity Fair om en landets filmgalor och tryckte då på att de känns "extremt genuskodade" och att hen tillsammans med den ickebinära Yellowjackets-stjärnan Liv Hewson funderade på att bojkotta galan. Till slut valde Ramsey att ansöka som skådespelerska till galan.

– Jag vill inte att språket kring kategorierna ska vara en anledning till att ickebinära skådespelare som jag inte kan bli firade. Det kan öppna upp en konversation om hur det känns – så länge jag är medveten om att det inte är idealiskt, men också att hitta alternativ är riktigt komplicerat, sade Bella Ramsey till Vanity Fair.

Får stöd av följare

När galan nu har skickat ut sina nomineringar är det många följare på sociala medier som visar sitt stöd till Bella Ramsey och andra ickebinära personer som tvingas kategorisera sig som antingen kvinna eller man på galan. "Jag tycker så synd om dem, för de kan liksom inte få ett pris för hårt arbete utan att förneka sin egen identitet", skriver en användare på Twitter. Andra skriver att "nominera en uppenbart ickebinär person till bästa skådespelerska är galet" och att "det måste vara en så obekväm situation för Bella Ramsey att vara i".

Emmygalan 2023 går av stapeln den 18 september. Om Bella Ramsey vinner priset förstår vi att hen kommer använda sitt tacktal som en möjlighet att tala för de som vill ha könsneutrala kategorier på galan.