Nu på bio

Det senaste på biofronten!

3D-annonsering på Sergels torg

Disney testar banbrytande marknadsföring i Sverige

  • Disney+
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
29 september 2021
Filmtopp
Filmtopp | Nyhet
29 september 2021

Stockholm först i Norden

Nu pågår en unik reklamkampanj på Sergels torg i Stockholm. Disney är nämligen först i Norden med att använda sig av 3D-annonsering.

Det gäller att ligga i framkanten för att uppehålla användarnas intresse i dagens hårt konkurrensutsatta film- och streamingmarknad. Just nu pågår en banbrytande reklamkampanj på Sergels torg i Stockholm, där Disney är först i Norden med att testa 3D-annonsering.

Tanken med detta är att ge en spännande och oanad Marvelupplevelse om vad som kommer till Disney+.

– Att jobba med ett så starkt varumärke som Marvel kräver att vi utmanar oss själva och tänker kreativt. Vi är först i norden med det här formatet och det känns riktigt bra; det fångar verkligen det storslagna, lekfulla och överraskande som Marvels filmer är kända för. Jag är superstolt över vårt inhouse team som tagit fram idén och konceptet och även gjort större delen av produktionen. Nu ser vi alla ser fram emot att se hur kampanjen tas emot, säger Hans van Rijn, country manager The Walt Disney Company Nordic & Baltics.

Se bilder från 3D-annonseringen på Sergels torg:

3D Annonsering på Sergels Torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.
3D annonsering på Sergels torg
Foto: Disney.

Så fungerar 3D-annonsering

Som du ser på bilderna ovan ser det ut som att föremål sticker ut ur bildrutan på Disneys kampanj. Så är givetvis inte fallet på riktigt och till skillnad från vanlig 3D-teknik behövs inte heller några glasögon för att uppleva effekten.

Det man har gjort i det här fallet är att skapa en vinklad skärm, som sträcker sig runt hörnet på byggnaden och använder 2D-animationer för att frammana en 3D-effekt.

Att det är läckert råder det inga som helst tvivel om och kanske är det här det stora nya. Kampanjen pågår fram till den 4 oktober.