Barbie ser ut att trumfa Oppenheimer – tidig succé för båda filmerna

Barbie ser ut att trumfa Oppenheimer – tidig succé för båda filmerna

Emil Oscar Rasmussen
20 juli 2023 kl. 14:07

Men Oppenheimer tar täten på annat håll

Sommarens lilla biokrig mellan "Barbie" och "Oppenheimer", som har premiär på samma dag, har blivit en riktig liten snackis. De tidiga reaktionerna visar på succé för båda filmerna, men "Barbie" förutspås dra längsta strået på biomarknaden i USA.

Juli 2023 är en riktigt härlig biomånad Indiana Jones and the Dial of Destiny vaggade oss över månadsskiftet och följdes upp av Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (12 juli). Nu på fredag (21 juli) är det därefter premiär för både Christopher Nolans Oppenheimer och Greta Gerwigs Barbie.

Att de två storfilmerna har premiär på samma dag har lett grunden till ett mindre biokrig och en följetong artiklar på ämnet. När vi nu närmar oss den stora premiärdagen ser Barbie ut att dra det längsta strået – men bara i en specifik kategori. På andra håll är det Oppenheimer som tagit en tidig ledning.

Klart är redan att båda filmerna fått ett riktigt starkt tidigt mottagande.

Barbie ser ut att trumfa Oppenheimer – tidig succé för båda filmerna
Foto: Warner Bros.

Barbie förväntas öppna starkast på bio

"Barbenheimer" är termen som har myntats för biokrocken mellan Oppenheimer och Barbie, och vilken av de två filmerna som folk håller som sin förhandsfavorit har varit en het potatis. Nu ser team Barbie ut att kunna räkna in en liten delseger i kampen mot biorivalen, då Barbie förväntas öppna starkare på den amerikanska biomarknaden än Oppenheimer.

Enligt The Guardian är prognosen att Barbie kommer att skrapa ihop 110 miljoner USD under sitt öppningsfönster, medan Oppenheimer förmodas landa på omkring 50 miljoner USD.

Warner Bros. som distribuerar Barbie räknar dock med att öppningshelgen för filmen ska landa på 75 miljoner USD i intäkter, men vissa prognoser förutspår upp till hela 140 miljoner USD. Lyckas Barbie motsvara förväntningarna på omkring 110 miljoner USD i intäkter kommer filmen att slå rekordet för bästa öppningsfönster för en film regisserad av en kvinna.

Det tidigare rekordet innehas av Patty Jenkins-regisserade Wonder Woman (2017), som tjänade in 103 miljoner USD under sina första dagar på bio i USA.

Barbie ser ut att trumfa Oppenheimer – tidig succé för båda filmerna
Foto: UIP.

Men Oppenheimer är kritikerfavoriten

"Barbie" må vara förhandsfavoriten till att spela in mest pengar inledningsvis, men det finns betydligt fler parametrar att jämföra än de ekonomiska aspekterna. Tar vi en titt på de tidiga reaktionerna på de två filmerna är det Oppenheimer som är den klara vinnaren.

Båda filmerna har fått ett varmt mottagande av kritikerna, med nästan enbart positiva reaktioner. Med det sagt är det för Oppenheimer som hyllningskören ljuder aningen högre än för Barbie. I skrivande stund klockar Oppenheimer in på hela 90 poäng hos Metacritic och 92 procent hos Rotten Tomatoes. Jämförelsevis ligger Barbie just nu på 81 poäng hos Metacritic och 89 procent hos Rotten Tomatoes.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL